تأثیر آموزش رسمی بر دموکراسی در کشورهای منتخب اُپک و سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی
(ندگان)پدیدآور
مهربانی, وحیدجهانگرد, اسفندیارمیثاقی فر, الههنوری, مهدینوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ادبیات اقتصاد آموزش حکایت از این دارد که ارتقای سطح تحصیلات مردم یک جامعه به گسترش و نهادینه شدن دموکراسی در آن کمک میکند. هدف این مطالعه عبارت است از تمرکز بر ارزیابی صحت این ادعا و ارائه شواهد تفکیک شده بر اساس وضعیت توسعه اقتصادی کشورها در قالب دو گروه کشورهای " اُپک" به عنوان گروه در حال توسعه و "سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی" به منزله گروه توسعه یافته. این مطالعه با بکارگیری دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیم یافته طی دوره زمانی 2010-1970 انجام شده است. یافتههای تحقیق قویاً مؤید اثر مثبت آموزش بر دموکراسی در کشورهای توسعه یافته است اما چنین چیزی به طور ضعیف در کشورهای اُپک مشاهده میشود. این تفاوت در نتایج بیانگر تمایز دو گروه کشورها از لحاظ ساختار سیاسی و نهادی است که به بروز آثار متفاوت آموزش بر وضعیت دموکراسی جوامع میشود. همچنین شواهدی دالّ بر اثر مثبت تولید سرانه و شهرنشینی بر دموکراسی در جوامع توسعه یافته به دست آمد.
کلید واژگان
آموزشدموکراسی
داده های تابلویی
اُپک
سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار اقتصاد دانشگاه تهراناستادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران
شاپا
2538-55772538-5089




