سیاستگذاری توسعۀ کارآفرینی در گردشگری: مطالعۀ تطبیقی کشورهای برگزیده
(ندگان)پدیدآور
جعفری مقدم, سعیدزالی, محمدرضاثنائی پور, هادینوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر، ناظر به شناسایی مهمترین عوامل موثر بر توسعۀ گردشگری در کشورهای برگزیده است. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مولفههای اصلی سیاستگذاری توسعۀ کارآفرینی در گردشگری با الهام گرفتن از تجارب کشورهای برگزیده است. برای این منظور، بیانیهها و اسناد سیاستگذاری این کشورها با رویکرد تطبیقی، بررسی و طی فرآیند تحلیل محتوای کیفی، در سه گام کدگذاری باز، محوری و گزینشی، تحلیل شده است. سرانجام مسیر اجرای پژوهش با شناسایی 124 کد اولیه و دستهبندی آنها در قالب 34 کد محوری و 7 گروه اصلی؛ پژوهشگران را به تبیین مضامین اصلی و مقولهبندی اطلاعات هدایت کرد. نتایج این فرایند بیانگر آن بود که مهمترین هدف سیاستگذاری گردشگری در کشورهای برگزیده، توسعه پایدار گردشگری و حفظ فرهنگ بومی است. مهمترین عوامل مورد توجه سیاستگذاران گردشگری نیز عبارتند از توسعۀ کارآفرینی و نوآوری، تصویرسازی موثر و کارآمد کشور در سطح بینالملل، بازاریابی محصولات، توسعۀ سرمایههای علمی و انسانی، توسعه و تقویت زیرساختها، و بهبود محیط فعالیت کسبوکارهای گردشگری.
کلید واژگان
سیاستگذاریگردشگری
توسعۀ کارآفرینی
مطالعۀ تطبیقی
تحلیل محتوای کیفی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراندانشیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
شاپا
2538-55772538-5089