نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی, غلامعلیfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, غلام علیfa_IR
dc.contributor.authorذوالاکتاف, وحیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:45:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:45:31Z
dc.date.available1399-07-09T01:45:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:45:31Z
dc.date.issued2016-12-21en_US
dc.date.issued1395-10-01fa_IR
dc.date.submitted2015-07-29en_US
dc.date.submitted1394-05-07fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی, غلامعلی, قاسمی, غلام علی, ذوالاکتاف, وحید. (1395). تاثیر تمرینات طناب زنی بر کنترل پاسچر، تعادل ایستا و پویای دانش آموزان پسر دارای کف پای صاف. مطالعات کاربردی علوم زیستی در ورزش, 4(8), 89-102. doi: 10.22077/jpsbs.2017.456fa_IR
dc.identifier.issn2383-0182
dc.identifier.issn2538-4694
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22077/jpsbs.2017.456
dc.identifier.urihttp://jpsbs.birjand.ac.ir/article_456.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/205631
dc.description.abstractزمینه و هدف: کف پا از بخش­ های بسیار فعال در فعالیت­ های جهشی مانند طناب­زنی بوده و با سطح اندک خود، نقش مهمی در حفظ تعادل ایفا می­کند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر 12 هفته تمرینات طناب­ زنی بر کنترل پاسچر، تعادل ایستا و پویای دانش آموزان پسر 13-10 ساله دارای کف­ پای­ صاف بود. روش تحقیق: جامعه آماری این مطالعه نیمه تجربی 450 نفر از دانش آموزان  پسر 10 تا 13 ساله بخش جرقویه سفلی بودند. پس از ارزیابی اولیه با دستگاه پدسکوپ (کیفی) و سپس اندازه گیری با اسکنر کف پا (کمی) و شاخص استاهلی، تعداد 30 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. جهت اندازه گیری کنترل پاسچر از دستگاه فوت اسکن استفاده و تغییرات مرکز فشار در کف پاها به مدت 20 ثانیه ثبت گردید. تعادل ایستا با آزمون لک لک و تعادل پویا با آزمون تعادل Y ارزیابی گردید. آزمودنی­ های گروه­ های تجربی به مدت 12 هفته، هر هفته سه جلسه 45 دقیقه­ای در یک پروتکل تمرین طناب­ زنی شرکت کردند. در طی این مدت آزمودنی­ های گروه کنترل در هیچ برنامه فعالیت بدنی منظمی شرکت نداشتند. داده­ ها با روش­ های آزمون t مستقل و تحلیل واریانس ترکیبی در سطح معنی داری 0/05>p تحلیل آماری شد. یافته­ ها: تغییرات درون گروهی (پس آزمون نسبت به پیش آزمون) و همچنین اثرات تعاملی (نوبت آزمون×گروه) در تمام متغیرها معنی دار بود (0/001>p) ولی تفاوت­های بین گروهی تنها در متغیر تعادل ایستا معنی دار بود (0/01>p). نتیجه­ گیری: تمرینات طناب زنی تمریناتی مفید جهت بهبود تعادل ایستا، پویا و کنترل پاسچر افراد دارای کف­ پای صاف منعطف است. از این رو استفاده از این تمرینات در کنار سایر روش های بهبود تعادل و کنترل پاسچر، به این افرادی توصیه می شود.fa_IR
dc.format.extent2140
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بیرجندfa_IR
dc.publisherUniversity of Birjanden_US
dc.relation.ispartofمطالعات کاربردی علوم زیستی در ورزشfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Practical Studies of Biosciences in Sporten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22077/jpsbs.2017.456
dc.subjectتمرینات طناب زنیfa_IR
dc.subjectپای صافfa_IR
dc.subjectثبات پاسچرfa_IR
dc.subjectتعادل ایستاfa_IR
dc.subjectتعادل پویاfa_IR
dc.titleتاثیر تمرینات طناب زنی بر کنترل پاسچر، تعادل ایستا و پویای دانش آموزان پسر دارای کف پای صافfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی/ دانشکده تربیت بدنی/ دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی/ دانشگاه اصفهان/ اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی/ دانشکده تربیت بدنی/ دانشگاه اصفهان/ اصفهانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue8
dc.citation.spage89
dc.citation.epage102


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد