بررسی ویژگی های روان سنجی آزمایه تصویری بیان افعال در کودکان کم شنوای شدید فارسی زبان
(ندگان)پدیدآور
زارعی محمودآبادی, منیژهدارویی, اکبرمهری, آذرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: مقوله فعل از دیرباز یکی از پیچیده ترین بخش پژوهش های مربوط به دستور زبان در زبان فارسی به شمار می رود از طرفی کاهش شنوایی اثرات متفاوتی برمیزان گفتار افراد و عملکردهای آنان دارد. بررسی روایی محتوایی و ثبات درونی آزمایه تصویری بیان افعال فارسی در کودکان 4 الی 5 ساله کم شنوای شدید هدف پژوهش حاضر می باشد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، ابتدا فهرستی از افعال روزمره و پر بسامد زبان فارسی انتخاب شد و فهرست انتخابی به همراه تصاویر آن در پانل کارشناسی متشکل از اساتید گفتاردرمانی دانشگاه از نظر مناسب بودن تصاویر و افعال انتخابی از نظر پر بسامد بودن مورد بررسی قرار گرفت. به منظور روایی محتوایی آزمایه، مورد قضاوت 14 نفر از آسیب شناسان گفتار و زبان قرارگرفت و روایی با استفاده از روش Lawshe مورد سنجش قرار گرفت. سپس 17 کودک پنج و شش ساله کم شنوای شدید (9 دختر و 8 پسر) که با معیارهای ورود و خروج پژوهش مطابقت داشتند، شناسایی شدند. پس از انتخاب نمونه ها و اجرای آزمون، ثبات درونی آزمایه تصویری بیان افعال کودکان کم شنوا 5 الی 6 ساله با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. یافته ها: با بررسی پاسخ های 14 نفر از گفتاردرمانگرها مشخص شد که در کل 86/8% از افعال آزمایه از روایی محتوایی بالاتر از 51% برخوردار هستند به همین منظور 5 فعل از 38 فعل آزمایه حذف گردید و ارزش ثبات درونی 69/69% از گویه های آزمایه در بازه ارزشی 0/3 تا 0/7 قرار می گیرند. نتیجه گیری: آزمایه بیان افعال تصویری در کودکان کم شنوای فارسی زبان از روایی محتوایی و ثبات درونی نسبتاً مناسبی برای ارزیابی بیان افعال کودکان کم شنوا برخوردار است.
کلید واژگان
کم شنواآزمون زبان
اعتباریابی
ارزیابی
گفتاردرمانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Siences
سازمان پدید آورنده
واحد گفتاردمانی . بیمارستان مرکز طبی کودکان قطب علمی کشور. تهراندکترای گفتاردرمانی، استادیار، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
عضو هیئت علمی دانشکده توابخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
شاپا
2322-52382345-2730




