• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 8, شماره 29
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 8, شماره 29
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی های روان‌سنجی مقیاس عادت های مطالعه در دانش آموزان دختر

    (ندگان)پدیدآور
    توکلی, اعظمقنبری پناه, افسانهقربانخانی, مهدیزیوری, محمود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این تحقیق با هدف بررسی ویژگی های روان­سنجی   پرسشنامه عادت های مطالعه در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شده است، روش تحقیق از توصیفی   – اکتشافی بوده و جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 8   شهر تهران بوده است که 500 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان   نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه   عادت های مطالعه پالسانی و شارما(PSSHI)   استفاده شده است. برای بررسی سوالات تحقیق از روایی سازه ای، ضریب آلفای   کرونباخ، عامل یابی محورهای اصلی (PAF) با چرخش واریماکس،   تحلیل عاملی تاییدی و نمرات استاندارد T استفاده شد. مقدار  شاخص KMO برابر با 816/0 بدست آمد و کفایت نمونه   برداری را تایید کردکه نشان   می دهد برای تحلیل عاملی مفیدوقابل قبول می باشد. نتایج تحقیق نشان داد   پرسشنامه عادت های   مطالعه دارای 8 عامل می باشد که این هشت عامل مجموعاً 037/64 درصد از   واریانس کل عادت های   مطالعه دانش آموزان را تبیین می‌کند به این صورت که عامل اول 885/9 درصد، عامل دوم 188/9 درصد، عامل سوم 602/8 درصد، عامل چهارم   787/7 درصد، عامل پنجم 609/7 درصد، عامل ششم 390/7 درصد،، عامل هفتم 042/7 درصد   و عامل هشتم 534/6 درصد از واریانس کل را تبیین می کنند. براساس نتایج حاصل از تحقیق روایی   سازه ای پرسشنامه عادتهای مطالعه در بین دانش آموزان دختر مناسب و قابل قبول می   باشد. ضریب   اعتبار کل  مقیاس PSSHI 768/0 و برای   عامل اول تا هشتم به ترتیب 779/0، 771/0، 828/0، 828، 953/0، 907/0، 773/0،  738/ و 768/0 بدست آمد. نتایج   حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که متغیرهای در نظر گرفته شده برای هر   مولفه دارای بارعاملی مناسب (بالاتر از 40/0) بوده است. همچنین مقیاس PSSHI دارای یک نرم   مناسب می باشد براساس نمره  t   با میانگین 50 و انحراف معیار 10 می باشد. بنابراین می توان گفت مقیاس PSSHI دارای یک ساختار عاملی مناسب با در نظر   گرفتن 8 عامل و همچنینی دارای روایی، پایایی و نمره هنجار قابل قبول در بین دانش   اموزان دختر مقطه متوسطه می باشد.
    کلید واژگان
    ویژگی های روانسنجی
    عادت های مطالعه
    پرسشنامه
    دانش آموزان

    شماره نشریه
    29
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
    دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
    دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

    URI
    https://jpsy.riau.ac.ir/article_1602.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204838

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب