مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، توانایی شناختی و خود ارزشمندی در نوجوانان تیزهوش و عادی
(ندگان)پدیدآور
امیری, سهرابقاسمی نواب, امیرجمالی, یوسف
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، خود ارزشمندی و توانایی شناختی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی صورت گرفت. به این منظور 120 نفر از دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی بر اساس نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از مدارس سطح شهر بوشهر انتخاب شدند. در نهایت دانش آموزان به طور انفرادی در تواناییهای شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده تفاوت بین دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی در ابعاد توانایی شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی بود، به طوری که نوجوانان تیزهوش بیش از نوجوانان عادی خود ارزشمندی مشروط را تجربه میکردند. به نظر میرسد خود ارزشمندی مشروط در مقایسه با ابعاد شناختی و تنظیم هیجان نقش بارزتری در تبیین تفاوتهای تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی دارد.
کلید واژگان
تنظیم هیجانیخود ارزشمندی
توانایی شناختی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دکتری روانشناسی، دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران



