روایی تشخیصی نسخه نوین هوشآزمای تهران- استنفورد- بینه در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری شهر آمل در سال تحصیلی 94-1393
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سیده زهراشکرزاده, شهرهکامکاری, کامبیز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استفورد- بینه در دانشآموزان ناتوان یادگیری میباشد. جامعه آماری را تمامی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری در مراکز ناتوانی یادگیری شهر آمل در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدهند. حجم نمونه برابر با 60 نفر بوده که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای این پژوهش از نسخه نوین هوشآزمای تهران-استانفورد-بینه استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها جهت تعیین روایی تشخیصی ابزار از روش فاصله اطمینان، نمودار نقاط پراکنش و محور ترکیبی استفاده شد. یافتهها نشان داد این مقیاس در حیطههای دانش، حافظه فعال و استدال کمی از روایی تشخیصی مناسبی برخوردار است. با تکیه بر پایین بودن این عوامل در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری میتوان نتیجه گرفت این سه شاخص از قدرت پیشبینی لازم برخوردار است و با تاکید بر میزان میانگینهای عوامل تشکیل دهنده حیطه کلامی هوشآزمای تهران- استنفورد- بینه مشخص گردید که در بین عوامل، حافظه فعال کلامی (با میانگین 08/5) پایینترین میزان میانگین را در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری به خود اختصاص داده است.
کلید واژگان
ناتوانی یادگیریروایی تشخیصی
نسخه نوین هوشآزمای تهران-استانفورد-بینه
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملینویسنده مسئول: دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر



