بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس رفتارهای انحرافی نوجوانان 12 تا 18 سال شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
حافظ امینی, معصومهفرهادی, هادی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی   مقیاس رفتارهای انحرافی نوجوانان شهر تهران بوده است. روش پژوهش هنجاریابی از نوع بررسیهای آزمونسازی   و با توجه به هدف توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان   پسر 12 تا 18 ساله مدارس متوسطه اول و دوم مناطق 15 تا 18 شهر تهران در سال   تحصیلی 1396-1397 میباشند که طبق جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای   تعداد 300 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و به مقیاس 19 سؤالی رفتارهای انحرافی دوران نوجوانی   سانچز و همکاران (2016) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار   SPSS-22 و نرمافزار   Lisrel   8.8 و به روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و همچنین جهت   بررسی پایایی به روش آلفای کرونباخ، بازآزمایی و روایی ملاکی و همزمان صورت   گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که مقیاس انحراف رفتاری نوجوانان از روایی و پایایی مناسبی   برخوردار است و سؤالات مطرح شده رفتارهای انحرافی نوجوانان را به گونهای مناسب   اندازهگیری کند. این مقیاس میتوانند در پژوهشهای علوم انسانی و به ویژه در   علوم اجتماعی و روانشناسی مورد استفاده محققان قرار بگیرد؛ بنابراین از آن به   عنوان ابزاری برای تعیین نقاط ضعف و قوت نوجوانان در زمینه انحرافات رفتاری به   منظور اخذ تدابیری برای کاهش رفتارهای انحرافی نوجوانان بهره برد
کلید واژگان
هنجاریابیرفتارهای انحرافی
نوجوانان
روانسنجی
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روان سنجی، دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی.گروه روانشناسی،تهران،ایراناستادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد واحداصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران



