| dc.contributor.author | موسوی, سیدجمال الدین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:41:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:41:30Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:41:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:41:30Z | |
| dc.date.issued | 2015-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-03-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-12-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | موسوی, سیدجمال الدین. (1394). مدرسه کلامی ری. نقد و نظر, 20(77), 29-53. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1062-8952 | |
| dc.identifier.issn | 2716-960X | |
| dc.identifier.uri | http://jpt.isca.ac.ir/article_4361.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204265 | |
| dc.description.abstract | کلام امامیه به لحاظ تاریخی در مدرسههای مختلف قابل بررسی است. تا سده پنجم هجری دو مدرسه کلامی قم و بغداد در جامعه شیعی مطرح بودند که به مرور زمان مدرسه بغداد به قرائت رسمی تشیع در محافل علمی بدل شد. پس از درگذشت شیخ طوسی، بسیاری از شاگردان وی و سید مرتضی به منطقه ری مهاجرت کردند و زمینه را برای پیدایش یک مدرسه کلامی جدید فراهم ساختند. متکلمان ری را در سه طبقه میتوان بررسی کرد که تفاوت آرای کلامی آنان با مدرسه بغداد در نسل اخیر آنان کاملاً محسوس است. تأکید بر مسئله امامت همانند مدرسه بغداد و تعامل فکری با اندیشمندان متأخر معتزلی از شاخصههای این مدرسه کلامی است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 534 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نقد و نظر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Naqd Va Nazar | en_US |
| dc.subject | تشیّع | fa_IR |
| dc.subject | علم کلام | fa_IR |
| dc.subject | مدرسه کلامی ری | fa_IR |
| dc.subject | مدرسه بغداد | fa_IR |
| dc.subject | منتجب الدین | fa_IR |
| dc.title | مدرسه کلامی ری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی ـ پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث | fa_IR |
| dc.citation.volume | 20 | |
| dc.citation.issue | 77 | |
| dc.citation.spage | 29 | |
| dc.citation.epage | 53 | |