نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorموسوی, سیدجمال الدینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:41:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:41:30Z
dc.date.available1399-07-09T01:41:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:41:30Z
dc.date.issued2015-03-21en_US
dc.date.issued1394-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-03-15en_US
dc.date.submitted1394-12-25fa_IR
dc.identifier.citationموسوی, سیدجمال الدین. (1394). مدرسه کلامی ری. نقد و نظر, 20(77), 29-53.fa_IR
dc.identifier.issn1062-8952
dc.identifier.issn2716-960X
dc.identifier.urihttp://jpt.isca.ac.ir/article_4361.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204265
dc.description.abstractکلام امامیه به لحاظ تاریخی در مدرسه‌های مختلف قابل بررسی است. تا سده پنجم هجری دو مدرسه کلامی قم و بغداد در جامعه شیعی مطرح بودند که به مرور زمان مدرسه بغداد به قرائت رسمی تشیع در محافل علمی بدل شد. پس از درگذشت شیخ طوسی، بسیاری از شاگردان وی و سید مرتضی به منطقه ری مهاجرت کردند و زمینه را برای پیدایش یک مدرسه کلامی جدید فراهم ساختند. متکلمان ری را در سه طبقه می‌توان بررسی کرد که تفاوت آرای کلامی آنان با مدرسه بغداد در نسل اخیر آنان کاملاً محسوس است. تأکید بر مسئله امامت همانند مدرسه بغداد و تعامل فکری با اندیشمندان متأخر معتزلی از شاخصه‌های این مدرسه کلامی است.fa_IR
dc.format.extent534
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)fa_IR
dc.relation.ispartofنقد و نظرfa_IR
dc.relation.ispartofNaqd Va Nazaren_US
dc.subjectتشیّعfa_IR
dc.subjectعلم کلامfa_IR
dc.subjectمدرسه کلامی ریfa_IR
dc.subjectمدرسه بغدادfa_IR
dc.subjectمنتجب الدینfa_IR
dc.titleمدرسه کلامی ریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی ـ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیثfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue77
dc.citation.spage29
dc.citation.epage53


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد