| dc.contributor.author | رضایی, محمدجعفر | fa_IR |
| dc.contributor.author | نصیری, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:41:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:41:26Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:41:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:41:26Z | |
| dc.date.issued | 2012-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-11-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-08-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رضایی, محمدجعفر, نصیری, محمد. (1391). نظریه «امامت باطنی در تشیع نخستین» در بوته نقد. نقد و نظر, 17(67), 173-198. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1062-8952 | |
| dc.identifier.issn | 2716-960X | |
| dc.identifier.uri | http://jpt.isca.ac.ir/article_125.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204244 | |
| dc.description.abstract | کتاب پیشوای ربانی در تشیع نخستین نوشته دکتر محمدعلی امیرمعزی از مهمترین آثار مهم شیعهشناسی در غرب به شمار میرود. امیرمعزی در این کتاب با بهرهگیری از روش پدیدارشناسی به شناخت گوهر و ذات تشیع امامی از طریق مراجعه به آثار اصیل و نخستین امامیه (به طور خاص، کتب روایی) پرداخته است. از نظر وی گوهر تشیع نظریۀ امامت و به طور خاص، تفسیر باطنی از این نظریه است. به نظر وی به دلیل تقیۀ اصحاب امامیه بهترین راه برای رسیدن به اندیشههای باطنی امامان، مراجعه به اندیشهها و تعالیم باطنی غالیان است. در این مقاله ضمن گزارشی کوتاه از محتوای این کتاب به نقد و بررسی آن پرداختهایم. در مجموع نظریۀ امیرمعزی در مواردی مانند اثبات باطنگرایی امامیه، مبهم است و در برخی موارد نیز شواهد و دلائل او ناکافیاند. با این همه، اشکال عمده این اثر یکی دانستن تعالیم ائمه: و غالیان است؛ این ادعا شواهد نقض فراوانی دارد که در این مقاله به آنها اشاره شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 381 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نقد و نظر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Naqd Va Nazar | en_US |
| dc.subject | کلام امامیه | fa_IR |
| dc.subject | تشیع نخستین | fa_IR |
| dc.subject | باطنیگری | fa_IR |
| dc.subject | غالیان | fa_IR |
| dc.subject | امامت | fa_IR |
| dc.subject | محمد علی امیرمعزی | fa_IR |
| dc.title | نظریه «امامت باطنی در تشیع نخستین» در بوته نقد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی ـ پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگر پژوهشکده کلام اهلبیت:(پژوهشگاه قرآن و حدیث) | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکده معارف اندیشه اسلامی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 67 | |
| dc.citation.spage | 173 | |
| dc.citation.epage | 198 | |