• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی
    • دوره 48, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی
    • دوره 48, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی جرم‌شناختی خشونت معلمان علیه دانش‌آموزان: مطالعه موردی مقطع متوسطه اول شهرستان مرودشت

    (ندگان)پدیدآور
    نجات, سید محمد رضامحمودی جانکی, فیروز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    946.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده از جمله رفتارهای خشونت‌آمیز در مدرسه، خشونتی است که از سوی معلمان و کادر آموزشی علیه دانش‌آموزان اعمال می‌شود. تعیین فراوانی این دسته از خشونت‌ها و تبیین آن‌ها و عواملی که در اعمال خشونت معلمان علیه دانش‌آموزان نقش دارند موضوع پژوهش حاضر می‌باشد. فرضیه این پژوهش عبارت است از اینکه، بین اعمال خشونت از سوی معلمان علیه دانش‌آموزان در محیط مدرسه و رضایت شغلی، میزان تاب‌آوری، مهارت شغلی و مشروع‌پنداری خشونت نزد معلمان همبستگی وجود دارد. این پژوهش از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن عبارتند از کلیه معلمان مرد و زن مقطع متوسطه اول شهرستان مرودشت که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به کار معلمی بودند، که 100 نفر از آن‌ها به شیوه نمونه‌‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ملاک ارزیابی میزان خشونت معلمان در این پژوهش نظر دانش‌آموزان است. بدین منظور، پس از تکمیل پرسشنامه توسط دانش‌آموزان، داده‌های 858 پرسشنامه استخراج و تحلیل شد که 431 پرسشنامه مربوط به دانش‌آموزان پسر و 427 پرسشنامه مربوط به دانش‌آموزان دختر بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه رضایت شغلی J.D.I، تاب‌آوریCPI، پرسشنامه محقق‌ساخته مشروع‌پنداری خشونت، مهارت شغلی و خشونت بود. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد بین رضایت شغلی، تاب‌آوری و مهارت‌های شغلی معلمان با میزان خشونت آنان رابطه معنی‌دار در سطح 01/0- وجود دارد که این رابطه معکوس است. همچنین بین مشروع‌پنداری خشونت نزد معلمان و میزان خشونت آن‌ها نیز رابطه معنی‌دار در سطح 01/0 وجود دارد که این رابطه مثبت و مستقیم است. واژگان کلیدی: خشونت، مدرسه، معلم، دانش‌آموز
    کلید واژگان
    واژگان کلیدی: خشونت
    مدرسه
    معلم
    دانش‌آموز

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    دبیر آموزش پرورش
    استادیار دانشگاه تهران

    شاپا
    ۲۵۸۸-۵۶۰X
    2588-5901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jqclcs.2018.213771.1139
    https://jqclcs.ut.ac.ir/article_67472.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/203313

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب