تمرکز، شدت مانع ورود و صرفه های مقیاس در صنعت کولر آبی ایران و هزینه ی رفاهی ناشی از ساختار انحصار موثر
(ندگان)پدیدآور
شهیکی تاش, محمدنبینصیری اقدم, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله برای ارزیابی ساختار و عملکرد بازار کولر آبی ایران از شاخص های متعارف اقتصاد صنعتی استفاده شده است.  از جمله مهمترین شاخصهای ساختاری به تمرکز بازار، تمایز کالا و موانع ورود میتوان اشاره نمود.  همراه با این شاخصها معمولاً از کشش تقاضا، صرفههای مقیاس نیز برای افزایش دقت در ارزیابی بازار استفاده میشود.  همچنین از هزینه ی رفاهی ناشی از تمرکز، به عنوان متغیر عملکردی این صنعت بهره برده شده است.  نتایج این تحقیق نشان می دهد که میزان رقابت بین بنگاه های این صنعت اندک و شدت موانع ورود در این صنعت بسیار بالا میباشد و ساختار انحصار چند جانبه محکم (الیگوپولی محکم) در صنعت کولر آبی حاکم است.  همچنین واقعیت این صنعت در اقتصاد ایران موید آن است که تعداد بنگاه هایی که در سطح تولید بهینه MES)) هستند بسیار اندک است و در طی دوره ی مورد مطالعه تنها دو بنگاه در این صنعت همواره از این شرایط بهره جسته و سطح تولید سایر بنگاه های صنعت، نسبت به شرایط بهینه فاصله ی معنی داری داشته است.  گفتنی است نتایج حاصل از شاخص هزینه ی رفاهی هاربرگر و پوزنر موید هزینه ی رفاهی نسبتا بالا، به دلیل شرایط غیر رقابتی حاکم در این صنعت است.
کلید واژگان
تمرکزمانع ورود
صرفه های مقیاس
هزینه ی رفاهی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستانعضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران




