| dc.contributor.author | میرعرب, فرج الله | fa_IR | 
| dc.contributor.author | صفوی, سیدمحمدرضا | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:36:55Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:36:55Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T01:36:55Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T01:36:55Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-05-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-11-29 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-09-09 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | میرعرب, فرج الله, صفوی, سیدمحمدرضا. (1396). نقد قرینه بودن سنت برای فهم قرآن. پژوهش های قرآنی, 22(82), 30-53. doi: 10.22081/jqr.2017.45975.1309 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2251-9815 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22081/jqr.2017.45975.1309 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jqr.isca.ac.ir/article_63526.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202664 |  | 
| dc.description.abstract | رابطه قرآن و سنت از مباحث مهم علوم قرآن است. بعضی در عین باطل دانستن نظریه قرآنبسندگی، معتقدند قرآن در بیان مراد خود کاستی ندارد و نیازمند غیر، ازجمله سنت نیست. در مقابل، گروهی سنت را قرینهای برای فهم قرآن و درک مراد آن دانستهاند. اینان راه نشاندادن، بیان جزئیات و مصادیق، جری و تطبیق و تأویلات معصومان را که شأن تعیین شده برای آنان از سوی خداوند است، تفسیر خواندهاند. ناقدان این نظر پرسیدهاند که اگر بنا بود قرآن نیازمند غیر برای ارائه مراد خود باشد، متشابهات قرآن اولویت داشتند، ولی خدای متعال راه فهم متشابهات را رجوع به محکمات خود قرآن قرار داده، نه سنت. همچنین براساس سنت قطعی، قرآن حاکم بر سنت است و میزان و معیار در صحت انتساب آن، پس چگونه نیازمند به سنت که محکوم آن است، باشد؟ صاحب این نظر به قرآن بسنده نمیکند و از جایگاه سنت در منظومه تعالیم اسلامی غافل نیست؛ زیرا قرآن بهصراحت سخن پیامبر را وحی، یعنی حجت خوانده است، ولی این اعتقاد نهتنها دلیل نیازمندی قرآن به سنت نیست، که اثر عکس دارد. این پژوهشِ تحلیلی توصیفی با هدف نشان دادن قابل خدشه بودن نظریات ارائه شده در متون آموزشی در مورد تفسیر قرآن انجام شده و تلاشش براین است که اثبات کند آنچه در قرآن بیان نشده، طبق برنامه بوده و سنت در طول قرآن، ارائهکننده آن چیزی است که قرآن بر عهدهاش گذاشته است و تنها در صورت روشن بودن مرادات قرآن، سنت پشتوانه مشروعیت خواهد داشت. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 444 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | پژوهش های قرآنی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Qru’anic Reserches | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22081/jqr.2017.45975.1309 |  | 
| dc.subject | قرآن | fa_IR | 
| dc.subject | سنت | fa_IR | 
| dc.subject | فهم قرآن | fa_IR | 
| dc.subject | تفسیر | fa_IR | 
| dc.title | نقد قرینه بودن سنت برای فهم قرآن | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 22 |  | 
| dc.citation.issue | 82 |  | 
| dc.citation.spage | 30 |  | 
| dc.citation.epage | 53 |  |