نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرامی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:36:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:36:39Z
dc.date.available1399-07-09T01:36:39Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:36:39Z
dc.date.issued1997-07-23en_US
dc.date.issued1376-05-01fa_IR
dc.date.submitted2017-03-07en_US
dc.date.submitted1395-12-17fa_IR
dc.identifier.citationبهرامی, محمد. (1376). خوارج و نگرش به قرآن. پژوهش های قرآنی, 3(910), 320-343. doi: 10.22081/jqr.1997.22526fa_IR
dc.identifier.issn2251-9815
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22081/jqr.1997.22526
dc.identifier.urihttp://jqr.isca.ac.ir/article_22526.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202582
dc.description.abstractدیدگاه‌هاى عمومى خوارج و فرقه‌هاى معروف آن درباره قرآن مورد بررسى و نقد قرار گرفته است.  خوارج در نگاه اهل بیت عده‌اى حق طلب بودند که در مسیر ناحق گام برداشتند ایشان نه دین را مى‌فهمیدند و نه تأویل آیات را مى‌دانستند. عده‌اى خوارج را ظاهرگرا معرفى مى‌کنند در صورتى که وجود برخى شواهد و مدارک نشان از نادرستى این نظرگاه دارد. خوارج با بهره‌گیرى از روش‌هاى گوناگونى به اثبات باورها و اندیشه‌هاى خویش همت مى‌گماشتند. تفسیر استدلالى و منطقى یکى از این روش‌ها است. ایشان آیه‌اى را صغرا و آیه دیگرى را کبرا قرار مى‌دادند و نتیجه مى‌گرفتند. اثبات کفر فاسق با این روش تفسیرى انجام مى‌شد. برهان سبر و تقسیم نیز گاه در تفسیر استدلالى و منطقى ایشان وجود دارد. تفسیر به رأى آیات از سوى خوارج نشانه دیگرى بر نادرستىِ نسبت ظاهرگرایى به خوارج است. براى نمونه باور تعیین امام نه بر خدا واجب است نه بر مردم و استناد آنان به قرآن مصداق تفسیر به رأى است. چنان که نظریه خوارج درباره شرایط امام، حکمیت، کشتن مخالفان و حتى کودکان از مصادیق بارز تفسیر به رأى است. کافر دانستن مرتکب کبیره، حدوث قرآن، دیدن خدا از مهم‌ترین باورهاى خوارج شناخته مى‌شود. برخى از دیدگاه‌هاى فقهى - قرآنى خوارج عبارتند از: 1 - بریدن دست سارق از شانه، 2 - تقیه نتیجه ترس از غیر خداست و براساس آیات قرآنجایز نیست، 3 - تصرف در امانت مخالفان در نگاه قرآنجایز است، 4 - وجوب امر به معروف و نهى از منکر بدون قید و شرط است حتى اگر مرگ در پى داشته باشد، 5 - جهاد بر همه مردم واجب است. معمر بن المثنى اللغوى، جبیر بن غالب، ابوبکر بروعى از قرآن‌پژوهان و تفسیرگران وابسته به خوارج هستند. پنهان‌کارى خوارج، دشمنى دیگر فرقه‌ها با ایشان، جابجایى گسترده خوارج و سوزاندن کتابخانه اسکندریه و سایر کتابخانه‌ها از عوامل مهم از میان رفتن آثار تفسیرى و قرآنى خوارج است.fa_IR
dc.format.extent196
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش های قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofQru’anic Reserchesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22081/jqr.1997.22526
dc.subjectتفسیر خوارجfa_IR
dc.subjectخوارجfa_IR
dc.subjectاباضیهfa_IR
dc.subjectتفسیر عقلى و استدلالىfa_IR
dc.subjectاصول تفسیرى خوارجfa_IR
dc.subjectحدوث قرآنfa_IR
dc.subjectرؤیت خداfa_IR
dc.subjectآراء قرآنى خوارجfa_IR
dc.titleخوارج و نگرش به قرآنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue910
dc.citation.spage320
dc.citation.epage343
nlai.contributor.orcid0000-0002-1748-4051


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد