نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرامی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:36:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:36:28Z
dc.date.available1399-07-09T01:36:28Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:36:28Z
dc.date.issued2000-01-21en_US
dc.date.issued1378-11-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-28en_US
dc.date.submitted1395-12-10fa_IR
dc.identifier.citationبهرامی, محمد. (1378). علوم قرآنى از دیدگاه امام خمینى. پژوهش های قرآنی, 5(1920), 78-105.fa_IR
dc.identifier.issn2251-9815
dc.identifier.urihttp://jqr.isca.ac.ir/article_22383.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202516
dc.description.abstractگردآورى و ارائه دیدگاه‌هاى امام خمینى در زمینه علوم قرآنى است. امام خمینى هدف اصلى قرآن را خداشناسى و معنویات مى‌داند و آیاتى که درباره دنیا و نیازهاى مادى است همه به عنوان وسیله آن هدف اصلى است نه آنکه زندگى دنیا هدف اصلى باشد. ایشان معتقد است حقیقت نزول و کیفیت آن به روش علمى و طریق کشف و شهود حاصل نمى‌شود و اینکه برخى آیات نزول قرآن را به خدا و تعدادى به جبرئیل نسبت مى‌دهد، این نسبت، مجازى نیست و تحلیل فلسفى دارد. امام نزول دفعى و تدریجى قرآن را قبول دارد و نزول دفعى آیات بر قلب پیامبر همان نزول بر بیت‌المعمور است. در نزول دفعى حقیقت آیات بر قلب پیامبر فرود آمده نه الفاظ و واژگان قرآن. به باور امام، قرآن از چندین جهت معجزه است: جمع لطایف و اسرار و دقایق توحید، حسن ترکیب، لطف بیان، غایت فصاحت و نهایت بلاغت، کیفیت دعوت، اخبار از مغیبات، احکام و اتقان تنظیم عائله. نویسنده، در ادامه به تعریف تفسیر از نگاه امام پرداخته و به شش معیار براى شناخت و تفسیر درست و بازشناسى آن از تفسیر به رأى براساس نوشته‌ها و گفته‌هاى امام اشاره مى‌کند. ایشان تأویل را برگرداندن صورت به معنى و قشر به لبّ مى‌داند و معتقد است تأویل تنها در آیات متشابه قرآن است. تأویل نسبت به آیاتى که به صورت رمز است یک ضرورت است نه انحراف. بطون قرآن قابل فهم هستند و تنزل قرآن از بطون گوناگون و رسیدن به مرحله الفاظ براى به فهم در آمدن است و شرط راه‌یابى به باطن، تأدب به ظاهر است. امام، حروف مقطعه را، حروف رمزى مى‌داند که فقط "من خوطب به" آنها را مى‌فهمد. ایشان، عدم تحریف قرآن را با دلایل عقلى و نقلى به اثبات مى‌رساند و دلایل معتقدان به تحریف را از جهاتى چند ناتمام مى‌شمارد.fa_IR
dc.format.extent214
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش های قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofQru’anic Reserchesen_US
dc.subjectنزول قرآنfa_IR
dc.subjectاعجاز قرآنfa_IR
dc.subjectظاهر و باطنfa_IR
dc.subjectحروف مقطعهfa_IR
dc.subjectوجوه اعجازfa_IR
dc.subjectجامعیت قرآنfa_IR
dc.subjectتحریف‌ناپذیرىfa_IR
dc.subjectعلوم قرآنى از دیدگاه امام خمینىfa_IR
dc.titleعلوم قرآنى از دیدگاه امام خمینىfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1920
dc.citation.spage78
dc.citation.epage105
nlai.contributor.orcid0000-0002-1748-4051


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد