نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمعرفت, محمد هادیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:36:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:36:01Z
dc.date.available1399-07-09T01:36:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:36:01Z
dc.date.issued2003-12-22en_US
dc.date.issued1382-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-10en_US
dc.date.submitted1395-09-20fa_IR
dc.identifier.citationمعرفت, محمد هادی. (1382). زبان تاریخى قرآن؛ نمادین یا واقع نمون در گفت و گو با استاد آیت الله معرفت. پژوهش های قرآنی, 9(3536), 184-199.fa_IR
dc.identifier.issn2251-9815
dc.identifier.urihttp://jqr.isca.ac.ir/article_21777.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202367
dc.description.abstractدیدگاه‌هاى قرآن پژوهان در مورد نمادین یا واقع نمون بودن قصص و تواریخ قرآنى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. در این زمینه سه دیدگاه وجود دارد. دیدگاه نخست، بر آن است که داستانهاى قرآن واقعیت و حقیقت عینى دارد که قرآن به منظور تعلیم و تربیت مخاطبان از حوادث واقعى و قضایاى عینى بهره جسته است. نظریه دوم، این است که این داستانها جنبه سمبلیک و نمادین دارد و نوعى تخیّل و صحنه‌سازى است که قرآن کریم جهت هدف ارزشمند هدایت و تربیت و نمایاندن ارزشها و ضد ارزشها از آن سود جسته است. دیدگاه سوم که در سالهاى اخیر از سوى طرفداران »اندیشه نوین اسلامى« مطرح شده؛ از یک سو معتقد است رویدادهاى تاریخى قرآن مورد تأیید شواهد علمى و منابع اصیل تاریخى نیست و از سوى دیگر وحیانى بودن قرآن را باور دارد؛ بدین رو در پاسخ و دفاع از حقانیت قرآن، مى‌گوید: هر چند این گونه رویدادها - مانند داستان موسى و فرعون - واقعیّت تاریخى ندارد؛ اما از آنجا که در میان مخاطبان عصر نزول به عنوان ادبیات فولکلور رایج بوده و ملت عرب آن را باور داشته، قرآن نیز با هدف هدایت و تربیت مخاطبان و هم‌نوا با قوم، از آنها سود جسته و بدانها استناد کرده است؛ اما این هرگز به معناى پذیرش آن رویدادها نبوده و نیست. استاد آیت‌اللَّه محمدهادى معرفت در این گفت‌وگو پس از ارائه گزارشى گسترده از این دیدگاه، به همراه ذکر نمونه‌هاى متعدّد از آیات قرآن، آن را مردود شمرده و دفاع ناآگاهانه از قرآن مى‌شمارد. و سپس دیدگاه نخست را قابل اثبات مى‌داند. ایشان همچنین شواهد و مستندات قصص قرآنى را در فصل پنجم کتاب اخیر خود با نام »شبهات و ردود« به تفصیل ذکر کرده است. کتاب یادشده پیش از این در شماره 33 این فصلنامه معرفی شده است.fa_IR
dc.format.extent303
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش های قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofQru’anic Reserchesen_US
dc.subjectقصص قرآنfa_IR
dc.subjectتخیّلfa_IR
dc.subjectاندیشه نوین اسلامىfa_IR
dc.subjectزبان سمبلیکfa_IR
dc.subjectتاریخ نگارىfa_IR
dc.subjectادبیات فولکلورfa_IR
dc.subjectفرهنگ جاهلیّتfa_IR
dc.titleزبان تاریخى قرآن؛ نمادین یا واقع نمون در گفت و گو با استاد آیت الله معرفتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3536
dc.citation.spage184
dc.citation.epage199


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد