نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدهقان پور, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:35:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:35:40Z
dc.date.available1399-07-09T01:35:40Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:35:40Z
dc.date.issued2008-01-21en_US
dc.date.issued1386-11-01fa_IR
dc.date.submitted2016-03-17en_US
dc.date.submitted1394-12-27fa_IR
dc.identifier.citationدهقان پور, علیرضا. (1386). روش‌های تفسیری از دیدگاه ملاصدرا. پژوهش های قرآنی, 13(5152), 306-331.fa_IR
dc.identifier.issn2251-9815
dc.identifier.urihttp://jqr.isca.ac.ir/article_4399.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202241
dc.description.abstractاثر تفسیری ملاصدرا در میان دیگر آثارش، مزیت ویژه‌ای در رهیافت قرآنی او دارد. صدرا دو پایه اساسی تفسیر را نقل صریح و کشف تام می‌داند؛ از این رو، نه جمود بر لفظ را می‌پسندد نه فراموشی آن را، بلکه با حفظ ظاهر باید به مشاهد حقایق و بطون معانی پرداخت. ملاصدرا روش‌های تفسیری را به چهار قسم عمده تقسیم می‌کند و روش صحیح را روش راسخین در علم می‌داند؛ یعنی کسانی که به دور از افراط فلاسفه و تفریط اهل حدیث، با نور نبوت و ولایت به حقایق قرآن دست یافته‌اند. ملاصدرا قرآن را جلوه‌گاه جهان وجود و حاوی غیب و شهود می‌داند. به نظر او قرآن نسخه‌ای مکتوب از نظام وجود است و وجود تمثل قرآن. از این رو، قرآن را تنها اوالوالالباب با علم لدنی درک می‌کنند.fa_IR
dc.format.extent1559
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش های قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofQru’anic Reserchesen_US
dc.subjectقرآنfa_IR
dc.subjectروش تفسیریfa_IR
dc.subjectتفسیر عقلیfa_IR
dc.subjectصدرالمتألهینfa_IR
dc.subjectتفسیر قرآن ملاصدراfa_IR
dc.titleروش‌های تفسیری از دیدگاه ملاصدراfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدرسی معارف، دانشگاه باقرالعلوم(ع)fa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue5152
dc.citation.spage306
dc.citation.epage331


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد