دوره 49, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
بینامتنی قرآنی در اشعار سفیان بن مصعب عبدی (دانشگاه تهران, 2016-09-22)نظریۀ بینامتنی که نخستین بار از سوی کریستوا مطرح شد بیانگر آن است که هر متنی برخاسته از متنهای پیشین یا معاصر خود است و به معنای اندیشۀ انتقال معنا یا لفظ از یک متن به متن دیگر میباشد. این انتقال بر اساس سه قاعدۀ نفی ...
 
- 
جریان اهل ادب امامیه در مدرسۀ حدیثی بغداد از آغاز تا سدۀ چهارم هجری (دانشگاه تهران, 2016-09-22)بغداد یکی از اصلیترین مراکز تجمّع شیعیان امامی است که در طول سدههای متمادی به مکان مناسبی برای رشد فرهنگ تشیّع در عرصههای حدیثی، تفسیری، فقهی و کلامی تبدیل شده است. در میان جریانهای نیکشناختۀ امامی در بغداد باید از ...
 
- 
دانش اعراب القرآن و نقش آن در ترجمة قرآن کریم ( با تاکید بر ترجمۀ شاه ولی الله دهلوی) (دانشگاه تهران, 2016-09-22)اعراب القرآن از دانشهایی است که در راستای فهم و تفسیر استدلالی قرآن کریم شکل گرفته و در آن، آثار ارزشمندی تالیف شده است. در میان قرآنپژوهان، معرِبان در کتابهای «اعراب القرآن» و مفسران در آثار تفسیری خود به خوبی اهمیت ...
 
- 
رهیافتی بر تأثیر باورهای کلامی بر ارزیابی سند و متن حدیث (دانشگاه تهران, 2016-09-22)حدیث در میان مسلمانان همواره از جایگاه مهمی برخوردار بوده زیرا پس از قرآن کریم، دومین منبع و خاستگاه فکری مسلمانان و همچنین تنها واسطۀ میان آنان و سنت معصومان است. از سوی دیگر، میانرشتهایبودن دانش حدیث اقتضا ...
 
- 
بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و علامه فضلالله دربارۀ تفسیر آیۀ شقّالقمر (دانشگاه تهران, 2016-09-22)عموم مفسران از جمله علامه طباطبایی بر این باورند که آیۀ « اِقْتَربَتِ الساعَةُ وَ انْشَقَّ القَمَرُ [قمر:1] هنگام قیامت نزدیک شد و ماه شکافت» ناظر به معجزۀ شقالقمر است که در زمان پیامبر خاتم(ص) تحقق یافته است. ...
 



