دوره 43, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
بررسی سندی و دلالی امتناع امام علی (ع) از خلافت با تاکید بر کلام 92 نهجالبلاغه (دانشگاه تهران, 2011-02-20)بیعت مردم با امام علی(ع)، یکی از صحنههای کم نظیر تاریخ است که در حیات سیاسی اسلام نقش مهمی داشت. اشتیاق بیسابقهی مردم برای بیعت با امام علی(ع)، از یکسو و اعلان نصرت و حمایت اصحاب از سوی دیگر، همه چیز را برای یک بیعت ...
 
- 
«تشابه» در روایات و کارکرد «مجاز» در پیدایش و رفع آن (دانشگاه تهران, 2011-02-20)وقوع تشابه در آیات قرآنی و روایات معصومان(ع)، امری مسلّم است که در اقتضای الفاظ و عربیت زبان ریشه دارد. موضوع تشابه آیات، از دیرباز، بحث های فراوانی را در علوم قرآنی به خود اختصاص داده است؛ اما تشابه روایات، ویژگی و فلسفهی ...
 
- 
ادراکات فراحسی و قرآن (دانشگاه تهران, 2011-02-20)در دو قرن اخیر، تحقیق پیرامون «ادراکات فراحسی» سهمی از پژوهشهای موجود در شاخههایی از روانشناسی و علوم تجربی را به خود اختصاص داده و نتایجی نیز در باب امکان و چگونگی و فرآیند شکلگیری اینگونه ادراکات عرضه نموده است. مقالهی ...
 
- 
نقش قرآن در پایهگذاری علم لغت (دانشگاه تهران, 2011-02-20)از جمله مسائلی که در بحث اثرگذاری قرآن بر پیدایش علوم ادبی مطرح است، بحث تأثیر قرآن در پیدایش علم لغت است. در این خصوص، دو دیدگاه مشخص بیان شده است؛ دیدگاه اول آن است که مایهی همه مطالعات واژه شناختی، بیتردید قرآن است، ...
 
- 
پیش نیازهای علم تفسیر بر پایه مقدمه تفاسیر قرآن (دانشگاه تهران, 2011-02-20)علاوه بر ضروری بودن اکتساب پیشنیازهای تفسیری، توجه به آرای متقدمان، دربارهی مساله پیشنیازهای تفسیر لازم است. در این جستار، آشکار میشود که غالب مفسران، به آنچه در مقدمهی تفسیرشان در مبحث پیشنیازهای تفسیر بیان داشتهاند، ...
 
- 
راهکارهای مرحوم شوشتری در استفاده از منابع رجالی (دانشگاه تهران, 2011-02-20)از مهمترین و پرسابقهترین دانشهایی که در حوزهی مطالعات حدیثی مورد توجه بوده، دانش رجال است که بحث از حالات راویان را بر عهده دارد تا از صدور احادیث از معصوم (ع)، اطمینان حاصل گردد. محمدتقی شوشتری، دانشمند رجالی معاصر، ...
 
- 
تحقیق در متن و اسناد حدیث «انّ الله خلق آدم علی صورته» و نقد دیدگاه ابن عربی (دانشگاه تهران, 2011-02-20)حدیث «انّ الله خلق آدم علی صورته»، ازجمله مستندات صوفیّه و عرفا است؛ چنانکه بارها مورد استناد مدوّن اصلی عرفان نظری، یعنی «ابن عربی» قرار گرفته است. او در مهمترین اثر خویش، یعنی «الفتوحات المکیّه» تلاش کرده تا این روایت ...
 



