دوره 47, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تکامد در قرآن، تحلیلی بر واژهها و ترکیبات تککاربرد در قرآن کریم
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)واژۀ تکامَد (hapax legomenonو در عربی: اللفظ الفرید/ الفرائد) به کلمهای اطلاق میشود که تنها یک بار در سراسر یک متن بهکار رفته باشد. بنابراین به واژهای که تنها یک بار در متن قرآن کریم بهکار رفته باشد و هیچ ...
-
تأثیر مبانی معرفتشناختی ویتگنشتاین بر ایزوتسو در تحلیل معنایی مفاهیم اخلاقی- دینی قرآن
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)ایزوتسو متأثر از مبانی معرفتشناختی ویتگنشتاین، بر آن شد تا با استفاده از معناشناسی به زبان قرآن و تحلیل معنایی مفاهیم اخلاقی- دینی بر اساس جهانبینی قرآن بپردازد. از نظر او، تفاوت معنایی واژگان، به سبب گوناگونی کاربرد ...
-
دلالت و مصداق روایت «اقرأ کما یقرء النّاس»
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)روایات مجوز قرائت مردم، علیرغم تأیید اختلاف اجمالی قرائت اهلبیت(ع) با قرائتهای رایج، پرسشگر را به قرائتی همانند مردم مأمور میکنند. برخی، وجود قرائتهای هفتگانه را مصداق تجویز این روایات خواندهاند اما بعضی ...
-
تبیین و ارزیابی نظریۀ سزگین دربارۀ شناسایی و بازسازی منابعِ جوامع روایی
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)براساس نظریۀ فؤاد سزگین، نقل حدیث از همان آغاز مبتنی بر منابع مکتوب بوده است و گرچه مؤلفان آثار خود را بهشکل شفاهی نقل میکردند اما احادیث یکدیگر را از منابع مکتوب برمیگرفتند. او سند احادیث را مشتمل بر نام مؤلفان و راویان ...
-
نقد دیدگاه مفسران معاصر دربارۀ تعامل پیامبر با اهل کتاب در مکه
(دانشگاه تهران, 2014-09-23)طبق قاعدهای نانوشته برخی مفسران معاصر بر این باورند که پیامبر(ص) در دوران مکه ارتباطی با اهل کتاب نداشته است و بنابر این، آیات دال بر این ارتباط یا مدنیاندـ اگرچه در سورههای مکی واقع شدهاندـ یا مخاطبی غیر ...



