بررسی اثرات گسترش اتوبوس های تندرو شهری بر ترافیک و آلودگی هوا با استفاده از مدل(EMME/2) و(IVE). (مطالعه موردی: خط شماره 10 مسیر برگشت دانشگاه آزاد به سمت میدان آزادی)
(ندگان)پدیدآور
اشرفی, خسروفاتحی, مهدیپوته ریگی, محمدنوع مدرک
Textمقالات پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: زمینه و هدف: در سالهای اخیر استفاده از سامانه اتوبوسهای تندرو حمل و نقل شهری در شهر تهران مورد توجه بوده است و تا حد زیادی رضایت شهروندان تهرانی را در پی داشته است. سیستم اتوبوسهای تندرو حمل و نقل شهری موجب کاهش هزینه حمل و نقل، سرعت بالاتر و در نهایت راحتی مردم میگردد. بنابراین در این پژوهش به تاثیر عملکرد سیستم اتوبوس تندرو شهری میپردازیم.  مواد و روشها: جهت رسیدن به این هدف، ابتدا حجم ترافیک وسایل نقلیه در دو سناریوی وجود و عدم وجود اتوبوسهای تندرو شهری توسط مدلبهدست آمد و در ادامه پس از محاسبه الگوی رانندگی با اندازهگیری میدانی، بررسی کیفیت سوخت و محاسبه نوع ناوگان عبوری مسیر مورد نظر، میزان انتشار آلایندههای تولیدی هر یک از وسایل نقلیه با استفاده از مدلIVE  بهدست آمد و در نهایت میزان انتشار آلودگی ناشی از منابع متحرک در این دو سناریو مقایسه شد تا میزان اثربخشی استفاده از سیستم اتوبوسهای تندرو بهدست آید. یافتهها: بر اساس نتایج در مقایسه دو سناریوی وجود BRT برای آلاینده مونوکسیدکربن موجب کاهش  92/134 کیلوگرم در طول 12 ساعت اندازهگیری شده بود. همچنین آلاینده ترکیبات آلی فرار 5/13 کیلوگرم کاهش یافته بود. اکسیدهای نیتروژن 0/8  کیلوگرم و اکسیدهای گوگرد  0/97 کیلوگرم افزایش داشت. همچنین مقادیر آلاینده ذرات معلق 0/48 کیلوگرم و نیز مقادیر بنزن 0/48 کیلوگرم کاهش یافته بود. وجود BRT برای مقایسه دو سناریو گاز گلخانهای دیاکسیدکربن موجب کاهش 4361/197 کیلوگرم در طول 12 ساعت اندازهگیری شده بود. همچنین تأثیر بکارگیری BRT موجب کاهش کیلوگرم 0/37 اکسید نیتروس و 86/6 کیلوگرم متان در طول این مدت شده بود. نتیجهگیری: الگوی رانندگی و حجم تردد، دو متغیر مهم در IVE هستند. آلاینده مونواکسیدکربن و آلاینده ترکیبات آلی فرار بیشتر از ناوگان سواری منتشر میشود. در انتها وجود BRT موجب کاهش شدید دیاکسیدکربن شده که آلاینده اصلی گاز گلخانهای به شمار میآید.
کلید واژگان
الگوی رانندگیفلیت فایل
اتوبوسهای تندرو شهری
نرم افزار IVE
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهرانکارشناسی ارشد، مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران




