نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنیکونژاد, زهراfa_IR
dc.contributor.authorحسومی, ولی الهfa_IR
dc.contributor.authorرضوی دوست, غلامرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:31:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:31:41Z
dc.date.available1399-07-09T01:31:41Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:31:41Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-23en_US
dc.date.submitted1398-05-01fa_IR
dc.identifier.citationنیکونژاد, زهرا, حسومی, ولی اله, رضوی دوست, غلامرضا. (1398). بررسی عنصر اقناعی طنز در نهج البلاغه و نقش آن در تصویرسازی مفاهیم. فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی, 4(14), 103-125. doi: 10.22081/jrla.2019.55099.1232fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22081/jrla.2019.55099.1232
dc.identifier.urihttp://jrla.isca.ac.ir/article_68518.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/200908
dc.description.abstractنهج البلاغه اثر ماندگار امام علی (ع)، علاوه بر این که یک مجموعه کامل از پیام های دینی- عقیدتی است، یکی از بهترین کتاب های ادبی است که با فصاحت و بلاغتی در حد اعلا ایراد شده است. در این اثر ارزشمند انواع فنون ادبی خودنمایی می کنند. هدف پژوهش پیش رو، بررسی عنصر طنز به عنوان بعدی دیگر از ابعاد بلاغی نهج البلاغه و تبیین چگونگی نقش این عنصر در تصویرسازی و اقناع مخاطب می با‌شد، که به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد ادبی پس از مطالعه کتب و نرم افزارهای مرتبط با نهج البلاغه به تحلیل و بررسی این عنصر پرداخته است. طنز یکی از شاخصه های متون ادبی است و نهج البلاغه به مثابه یک متن ادبی از این روش بهره برده است. طبق بررسی های انجام گرفته در این اثر ارزشمند، طنز دارای کارکردهای متعددی است که در قالب‌ های مختلف از جمله بهره گیری از صور بلاغی و...طراحی می‌شود؛ و به نقد مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی می‌پردازد. استفاده از اسلوب ادبی طنز، از جمله شیوه های تصویر آفرینی در نهج البلاغه، جهت اقناع مخاطب است؛ زیرا طنز علاوه بر آن که تصاویر ادبی زنده و جذابی می-آفریند، از طرفی نیز با بیان ادیبانه کاستی ها نقش به سزایی در اقناع مخاطب دارد .fa_IR
dc.format.extent750
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)fa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofReligious Literature and Arten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22081/jrla.2019.55099.1232
dc.subject"امام علی (ع)"fa_IR
dc.subject"نهج البلاغه"fa_IR
dc.subject"طنز"fa_IR
dc.subject"اقناع"fa_IR
dc.titleبررسی عنصر اقناعی طنز در نهج البلاغه و نقش آن در تصویرسازی مفاهیمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. دانشکده علوم قرآنی زاهدانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم قران وحدیث دانشگاه سیستان وبلوچستانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم قران و حدیث. دانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue14
dc.citation.spage103
dc.citation.epage125
nlai.contributor.orcid0000-0002-4364-3511


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد