دوره 2, شماره 5

 

ارسال های اخیر

  • بررسی و استخراج معادل های واژگانی" توبه " در نهج البلاغه با استناد به فروق اللغات 

    غلامی نژاد, فهیمه؛ علایی رحمانی, فاطمه (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2017-05-22)
    دانشمندان اسلامی از دیرباز ، درصدد کشف راه ها و روش های متعدد فهم حدیث ، که یکی از منابع اصیل فکر و عمل اسلامی می باشد، بوده اند. از جمله این روش ها ، دقت در فروق اللغـات در متن حدیث است. یکی از منابع گرانسنگ حدیثی، نهج ...

  • جایگاه ایجاز در بلاغت نهج البلاغه 

    سعدونی, فاطمه (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2017-05-22)
    چکیده یکی از رویکردهای زیبای بلاغت سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه ایجاز است که غیر از جایگاه بلاغی آن در زیبایی لفظی و برونی تعابیر امام(ع)نقش مهمی هم در جذابیت معانی سخنان ایشان ایفا می کند. در آثار بلاغی گذشتگان ...

  • زیبایی‌شناسی خطبة فدکیّه بر اساس نقد فرمالیستی 

    خضری, علی؛ بلاوی, رسول؛ محدثی نژاد, عباس (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2017-05-22)
    در اوایل قرن بیستم با ظهور مکتب جدیدی به نام «فرمالیسم»، تحول عظیمی در شیوة نقد ادبی به وجود آمد. فرمالیست‌ها بر خلاف شیوه‌های رایج نقد ادبی، فرم را مبنای تحلیل خود قرار دادند. آ وجود می‌آید. خطبة فدکیّة حضرت زهرا (س) که ...

  • بینامتنی روایی در صحیفة سجادیه بر اساس نظریة ژرار ژنت 

    کریمی فرد, غلامرضا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2017-05-22)
    صحیفه سجادیه، درعین حالی که دارای متنی طولانی است، هیچگونه اختلال و تناقضی در آن راه ندارد و برخوردار از نظم و تألیفی بدیع همراه با فصاحت و بلاغت عالی و بدور از پراکندگی ساختاری و محتوایی است. صحیفه در حوزة لفظ و معنی ...

  • نشانه شناسی واژه النار در قرآن کریم 

    قمری, بیان؛ طاهری نیا, علی باقر (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2017-05-22)
    چکیده نشانه شناسی به عنوان یک روش تحلیلی جدید بین رشته‌ای، اولین بار توسط بزرگان این علم ، سوسور و پرس مطرح شد. نشانه شناسی یا سیمیولوژی متون ادبی ، یکی از شاخه‌های نشانه شناسی است که به بررسی و تحلیل متون ادبی ...