نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطایفی, شیرزادfa_IR
dc.contributor.authorشاهسونــد, عاطفـهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:30:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:30:27Z
dc.date.available1399-07-09T01:30:27Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:30:27Z
dc.date.issued2013-01-20en_US
dc.date.issued1391-11-01fa_IR
dc.date.submitted2012-11-04en_US
dc.date.submitted1391-08-14fa_IR
dc.identifier.citationطایفی, شیرزاد, شاهسونــد, عاطفـه. (1391). بررسی قلندریات در دیوان عطّار نیشابوری. مجله ادیان و عرفان, 45(2), 39-61. doi: 10.22059/jrm.2013.35753fa_IR
dc.identifier.issn2228-5563
dc.identifier.issn2588-4816
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jrm.2013.35753
dc.identifier.urihttps://jrm.ut.ac.ir/article_35753.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/200498
dc.description.abstractدر دیوان غزلیات عطّار نیشابوری، شاعر عارف سده‌های ششم و هفتم ق، تجلّی دو گونه‌ی شعری مشهود است: یکی شعر شخصی(فردی) و دیگری شعر اجتماعی. در میان غزلیات عرفانی او نیز، نوعی "قلندریات" وجود دارد که ابعاد هنری شاعر را در هر دو نوع شعری به نمایش می­گذارد؛ به عبارت دیگر، عطّار در قلندریات خود به هر دو جنبه‌ی شعر نظر داشته است؛ یعنی هم از دیدگاه شخصی به آن پرداخته و هم در قالب نقد و اصلاح­گری، بعد اجتماعی به آن بخشیده است. این مقاله در پی آن است، که شعر قلندری عطّار را با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای و با نگاهی تحلیلی و از دو دیدگاه شخصی و اجتماعی در زمینه‌ی ادبیات انتقادی بررسی کرده، بازتاب تجربه‌ی شخصی عرفانی از یک‌سو و سیمای اجتماعی عصر عطّار را از سوی دیگر، در قالب نوعی از غزل عرفانی (قلندریات) ارائه دهد؛ به گونه‌ای که در نهایت می­توان گفت، این نوع غزل در ارتباط با شطحیات عرفانی، منجر به بروز هر دو نوع شطح آگاهانه یا عمدی(سخنان انتقادی بازگو کننده‌ی دردهای جامعه‌ی سیاسی و دینی در قالب نفی ریا، تعصب و خشکی عقیده) و شطح ناآگاهانه (سخنان متناقض‌نمایی که در اثر استغراق در عوالم فنا، ترجمه‌ی تجربه‌ی عرفانی شخص است) می‌گردد. آن بخش از قلندریات که تحول عظیم روحی در خلال تجربه‌ای ماورایی تصویر می‌گردد، جلوه‌گر جنبه‌ی فردی و ناآگاهانه‌ی شطح است و نوع دیگر قلندریات، بیانگر نگاه انتقادی عطّار در جهت آسیب‌شناسی اجتماعی وی و جنبه‌ی اجتماعی و شطح آگاهانه یا عمدی او است.fa_IR
dc.format.extent225
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofمجله ادیان و عرفانfa_IR
dc.relation.ispartofReligions and Mysticismen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jrm.2013.35753
dc.subjectشطحیاتfa_IR
dc.subjectعرفانfa_IR
dc.subjectعطّار نیشابوریfa_IR
dc.subjectغزلfa_IR
dc.subjectقلندریاتfa_IR
dc.titleبررسی قلندریات در دیوان عطّار نیشابوریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentنویسنده‌ی مسؤول، استادیار دانشگاه علّامه‌ی طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علّامه‌ی طباطباییfa_IR
dc.citation.volume45
dc.citation.issue2
dc.citation.spage39
dc.citation.epage61


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد