مرور دوره 45, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار

  • مقایسه‌ی مفاهیم گاهانی اسپنته مینیو و اسپنیشته مینیو با فیض مقدّس و فیض اقدس در نظام عرفانی ابن عربی. 

    میرزایی, محمّد؛ قادری, تیمور (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-01-20)
    در این مقاله دو مفهوم گاهانی به هم پیوسته، اسپنیشته مینیو و اسپنته مینیو ، با دو مفهوم بنیادین در نظام اندیشگی محیی الدّین ابن عربی، فیض اقدس و فیض مقدّس، مقایسه می­شود. هدف از این قیاس، بیش از تطبیق این دو مفهوم، تلاش ...

  • تصحیح و مقدمه رساله‌ی وحدت وجود نگاشته عبدالعلی انصاری 

    کفاش تهرانی, احمد؛ ابراهیمی, حسن (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-01-20)
    وحدت وجود، عالی‌ترین شکل توحید و محور مسائل و مباحث عرفان نظری است. عرفان نظری به شکل مدوّن و منسجم از زمان محی‌الدین‌بن عربی در سده‌ی هفتم ق شکل گرفت. از آن زمان تا کنون عده‌ی بسیاری، هم به منظور اثبات و هم به منظور رد ...

  • نقش فرشتگان در تدبیر جهان در قرآن و عهدین 

    حسینی, سید حسام‌الدین (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-01-20)
    قرآن فرشتگان را تدبیر‌گر نظام عالم و مظهر توحید افعالی و دارای افعال گوناگون و‌ واسطه‌ی فیض پروردگار معرفی می‌کند. اما عهدین در مواردی مشترک با قرآن و در مواردی به گونه‌ای متضاد و متفاوت با یکدیگر ...

  • سه‌گانگی معنایی اخلاق در اندیشه‌ی کرکگور 

    موسوی جهان‌آبادی, سمیه؛ گذشته, ناصر (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-01-20)
    در این مقاله معنا شناسیهای مختلف از اخلاق در نوشته‌های کرکگور مورد بررسی قرار گرفته و از این رهگذر، سه معنای متفاوت برای اخلاق دراندیشه‌ی او شناسایی شده است، نخست اخلاقی خدامحور به مثابه مرحله‌ی گذار از زیبایی شناسی و ...

  • نور سیاه پارادوکس زیبای عرفانی 

    یوسفی, محمد رضا؛ حیدری, الهه (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-01-20)
    پارادوکس «نور سیاه» در آثار عارفانی همچون نوشته‌های عین­القضات و احمد غزالی، رمزی عارفانه برای اموری چون ذات حق تعالی یا دیدنی نادیدنی، حجاب ذات، بالاترین نورها و جامع انوار حتی نمادی از ذات ابلیسدر مقابل نور سفیدکه تمثیل ...