مرور دوره 45, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
مقایسهی مفاهیم گاهانی اسپنته مینیو و اسپنیشته مینیو با فیض مقدّس و فیض اقدس در نظام عرفانی ابن عربی.
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-01-20)در این مقاله دو مفهوم گاهانی به هم پیوسته، اسپنیشته مینیو و اسپنته مینیو ، با دو مفهوم بنیادین در نظام اندیشگی محیی الدّین ابن عربی، فیض اقدس و فیض مقدّس، مقایسه میشود. هدف از این قیاس، بیش از تطبیق این دو مفهوم، تلاش ...
-
تصحیح و مقدمه رسالهی وحدت وجود نگاشته عبدالعلی انصاری
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-01-20)وحدت وجود، عالیترین شکل توحید و محور مسائل و مباحث عرفان نظری است. عرفان نظری به شکل مدوّن و منسجم از زمان محیالدینبن عربی در سدهی هفتم ق شکل گرفت. از آن زمان تا کنون عدهی بسیاری، هم به منظور اثبات و هم به منظور رد ...
-
نقش فرشتگان در تدبیر جهان در قرآن و عهدین
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-01-20)قرآن فرشتگان را تدبیرگر نظام عالم و مظهر توحید افعالی و دارای افعال گوناگون و واسطهی فیض پروردگار معرفی میکند. اما عهدین در مواردی مشترک با قرآن و در مواردی به گونهای متضاد و متفاوت با یکدیگر ...
-
سهگانگی معنایی اخلاق در اندیشهی کرکگور
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-01-20)در این مقاله معنا شناسیهای مختلف از اخلاق در نوشتههای کرکگور مورد بررسی قرار گرفته و از این رهگذر، سه معنای متفاوت برای اخلاق دراندیشهی او شناسایی شده است، نخست اخلاقی خدامحور به مثابه مرحلهی گذار از زیبایی شناسی و ...
-
نور سیاه پارادوکس زیبای عرفانی
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-01-20)پارادوکس «نور سیاه» در آثار عارفانی همچون نوشتههای عینالقضات و احمد غزالی، رمزی عارفانه برای اموری چون ذات حق تعالی یا دیدنی نادیدنی، حجاب ذات، بالاترین نورها و جامع انوار حتی نمادی از ذات ابلیسدر مقابل نور سفیدکه تمثیل ...



