دوره 51, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • بررسی تعلیم و تربیت در آثار عزیزالدین نسفی 

    محمدی آسیابادی, علی؛ امین, احمد؛ کریمی, پرستو؛ اسماعیلی, زهره (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2018-09-23)
    عزیزا­لدین نسفی از عارفان پرکار قرن هفتم هجری است که در آثارش توجه بسیاری به تعلیم، تربیت و آموزش داشته؛ از این جهت میان انواع ادبی، «نوع تعلیمی» را می­توان به تأ­لیفاتش اطلاق کرد. تعلیم و تربیت موفق همواره از دغدغه­­های ...

  • میثاق در قرآن و عهد جدید 

    پوراحمد, محمد؛ حکیمی فر, خلیل (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2018-09-23)
    یکی از مفاهیم بنیادی مشترک در مسیحیت و اسلام مفهوم "میثاق" است. اهمیت و جایگاه این مفهوم در این دو دین موجب طرح این پرسش می‌شود که آموزۀ میثاق چیست و ناظر بر چه نوع رابطه‌ای میان خدا و انسان در این دو دین است. در پاسخ به ...

  • چیستی تجربۀ عرفانی و چگونگی تحقق آن از منظر آندرهیل 

    رحیم پور, فروغ السادات؛ بیادار, هنگامه (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2018-09-23)
      عرفا در برخورد با واقعیات فرامادی به تجربه­هایی دست می‌یابند که شایستۀ نامگذاری به تجربۀ عرفانی است. خانم اولین آندرهیل (1875ـ1941م) عرفان پژوه انگلیسی معاصر، در تحقیقات و تألیفات گستردۀ خود پیرامون ...

  • تجربۀ زیبایی یا عشق در افلاطون به مثابۀ تجربۀ دینی 

    بیات, محمدرضا؛ طاهری, علیرضا (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2018-09-23)
    مسئلۀ اساسی در این مقاله این است که آیا می‌توان تجربۀ زیبایی یا عشق در افلاطون را نوعی تجربۀ دینی شمرد. ابتدا با بیان دیدگاه­های گوناگون دربارۀ تجربۀ دینی به تبیین دیدگاه افلاطون دربارۀ زیبایی و عشق و نسبت میان آن­ها ...

  • نجات و راه نیل به آن در کشف‌الاسرار و عُدَّة‌الابرار رشیدالدین ابوالفضل میبدی 

    احمدتوبی, مظاهر؛ علمی, قربان (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2018-09-23)
    نجات یکی از اساسی‌ترین مسئله­ها­ در ادیان ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام است. در این ادیان، خدا آدم را در بهشت یا باغ عَدَن ساکن کرد. آدم در آن از فرمان خدا به‌‌واسطۀ ابلیس یا مار سرپیچی کرد، در نتیجه، از آن اخراج شد و ...