دوره 51, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی تعلیم و تربیت در آثار عزیزالدین نسفی
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2018-09-23)عزیزالدین نسفی از عارفان پرکار قرن هفتم هجری است که در آثارش توجه بسیاری به تعلیم، تربیت و آموزش داشته؛ از این جهت میان انواع ادبی، «نوع تعلیمی» را میتوان به تألیفاتش اطلاق کرد. تعلیم و تربیت موفق همواره از دغدغههای ...
-
میثاق در قرآن و عهد جدید
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2018-09-23)یکی از مفاهیم بنیادی مشترک در مسیحیت و اسلام مفهوم "میثاق" است. اهمیت و جایگاه این مفهوم در این دو دین موجب طرح این پرسش میشود که آموزۀ میثاق چیست و ناظر بر چه نوع رابطهای میان خدا و انسان در این دو دین است. در پاسخ به ...
-
چیستی تجربۀ عرفانی و چگونگی تحقق آن از منظر آندرهیل
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2018-09-23)عرفا در برخورد با واقعیات فرامادی به تجربههایی دست مییابند که شایستۀ نامگذاری به تجربۀ عرفانی است. خانم اولین آندرهیل (1875ـ1941م) عرفان پژوه انگلیسی معاصر، در تحقیقات و تألیفات گستردۀ خود پیرامون ...
-
تجربۀ زیبایی یا عشق در افلاطون به مثابۀ تجربۀ دینی
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2018-09-23)مسئلۀ اساسی در این مقاله این است که آیا میتوان تجربۀ زیبایی یا عشق در افلاطون را نوعی تجربۀ دینی شمرد. ابتدا با بیان دیدگاههای گوناگون دربارۀ تجربۀ دینی به تبیین دیدگاه افلاطون دربارۀ زیبایی و عشق و نسبت میان آنها ...
-
نجات و راه نیل به آن در کشفالاسرار و عُدَّةالابرار رشیدالدین ابوالفضل میبدی
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2018-09-23)نجات یکی از اساسیترین مسئلهها در ادیان ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام است. در این ادیان، خدا آدم را در بهشت یا باغ عَدَن ساکن کرد. آدم در آن از فرمان خدا بهواسطۀ ابلیس یا مار سرپیچی کرد، در نتیجه، از آن اخراج شد و ...



