بررسی تعلیم و تربیت در آثار عزیزالدین نسفی
(ندگان)پدیدآور
محمدی آسیابادی, علیامین, احمدکریمی, پرستواسماعیلی, زهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عزیزالدین نسفی از عارفان پرکار قرن هفتم هجری است که در آثارش توجه بسیاری به تعلیم، تربیت و آموزش داشته؛ از این جهت میان انواع ادبی، «نوع تعلیمی» را میتوان به تألیفاتش اطلاق کرد. تعلیم و تربیت موفق همواره از دغدغههای اساسی جوامع و افراد بوده است. نسفی نیز همچون معلم و مصلحی که در قبال افراد و جامعه احساس مسئولیت میکند به امر خطیر آموزش و تعلیم میپردازد و این وجهی است که در آثار نسفی فراموش گردیده است. آثار او هم متضمن قصد و نیت تعلیم و هم مبتنی بر روش تعلیمی زمان خودش است. در این پژوهش این مسئله با در نظر گرفتن اینکه تعلیم تصوف معطوف به دو رویکرد نظری و عملی است بررسی میشود. موضوعاتی که به وجهۀ تعلیمی آثار نسفی مربوط میشود عبارت است از: «نسفی و تعلیم علم»، «نسفی و تعلیم عمل» و بالاخره «روش تعلیم نسفی». تعلیم علم مربوط به آموزش تصوف نظری و تعلیم عمل مربوط به آموزش سیر و سلوک عرفانی است. روش تعلیم نسفی مبتنی بر نظامهای تعلیمی قرن هفتم و هشتم در سرزمینهای اسلامی است.
کلید واژگان
ادبیات تعلیمیتعلیم علم
تعلیم عمل
روش تعلیم نسفی
عزیزالدین نسفی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرداستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد؛
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه شهرکرد
شاپا
2228-55632588-4816




