دوره 2, 1(3 بهار وتابستان 1387)

 

ارسال های اخیر

  • نگاهی به تاریخچۀ شیواپرستی در دین هندویی: خاستگاه، تحول و مکاتب آن 

    مجتبایی, فتح الله؛ الیاسی, پریا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2008-03-20)
    شیواپرستی از گرایش های مهم دین هندویی است که پیروان بسیاری را به خود اختصاصمی دهد. این گرایش بر پرستش شیوا، خدای کهن که مفاهیم متباینی را در خود دارد ، متمرکزاست. شیوا خدایی پیش از آریایی است که در طی گذاری ...

  • جایگاه زن و احکام ازدواج در دین مزدایی 

    لطیفی, عبدالحسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2008-03-20)
    دین مزدایی همانند دیگر ادیان بر تداوم نسل از طریق ازدواج تاکید فراوان دارد. این دیندر مقولۀ ازدواج، ارزش و حقوق نسبتاً برابری برای مرد و زن قائل است و در پاره ای ازاحکام حقوقی دینی، زن را همسنگ مرد دانسته است. ...

  • آیین پرستش شکتی در مکاتب شیوایی 

    هادینیا, محبوبه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2008-03-20)
    شکتی در زبان سنسکریت به معنای نیرو و توان، و در متون مقدسِ هندو، به ویژه تنترهای،عنوانی است برای نیروی خلاقِ مؤنث که منشأ واحدِ تمام اشکال نیرو در عالم است. درمکاتب دینی تنترهیی، شکتی تنها وجودِ حقیقی، معرفت ...

  • بررسی مفهوم" انسان کامل »از دیدگاه عزیز بن محمد نسفی 

    چراغی, کیومرث (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2008-03-20)
    اصطلاح « انسان کامل" یکی از اصطلاحات بسیار مهم و کلیدی عرفان اسلامی است کهنخستین بار محی الدین ابن عربی، از عارفان برجستۀ مسلمان قرن هفتم هجری آن را به کاربرده است . پس از ابن عر بی، شاگردان و پیروان مکتب عرفانی ...

  • هسکَلَه: جنبش روشنگری یهود 

    جلالی, سیدلطف الله (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2008-03-20)
    در اواخر قرن هیجدۀ میلادی، چند دهه پس از نهضت روشنگری در مغرب زمین، در میانیهودیان اروپا نیز جنبشی شکل گرفت که محتوای آن همان روشنگری با درونمایه و صبغۀیهودی بود . این نهضت توسط موسی مندلسون، متفکر برجس تۀ یهودی ...