دوره 5, 1 (9 بهار وتابستان 1390)

 

ارسال های اخیر

  • نمادپردازی بلندی در اندیشة دینی 

    لاجوردی, فاطمه؛ طالش بابایی, حکیمه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2011-03-21)
    نماد یکی از ابزارهای شناخت و بنیادی ترین روش بیان است که موجب آشکار شدن مفاهیمیمی گردد که به شکل دیگری قابل بیان نیستند و به همین سبب درحوزة مفاهیم دینی کاربرد بسیاردارند. سنت های دینی بشر سرشار از اسطور ههاست ...

  • جنبه های زنانه در آیین تانترا 

    محمودی, ابوالفضل؛ توسلی, مزدک (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2011-03-21)
    تانترا از دسته آیینهای باستانی است که در بیشتر ادیان اصلی هند مانند هندویی، بودایی و جینیتأثیر گذارده است. از جمله مهمترین ویژگیهای آیین تانترا در تمام اشکال آن، نقش برجس تةلیی، در همة ابعاد نظری و Ĥ مؤلفه های ...

  • سیمای ادبی زردشت، مانی و مزدک در آثار منظوم فارسی 

    شریعت, محمد جواد؛ خبوشانی, مریم السادات (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2011-03-21)
    نظر به تأثیر تاریخ باستان در ادبیات فارسی نگارنده در نظر دارد سیمای ادبی سه شخصیت برجستةایرانی یعنی زردشت، مانی و مزدک را در آثار منظوم فارسی مقایسه نماید. ناگزیر، پس از بررسیردپای آنها در متون نظم و شناخت ...

  • مزدکیه: یگانه پرستی یا دوگانه گرایی 

    شمس, محمد جواد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2011-03-21)
    مزدک در دورة قباد ظهور کرد، و در همین دوره به تبلیغ آیین خود پرداخت. قباد به دلیل مصالحینخست به آیین او گروید، اما پس از آنکه خلع شد و دوباره به حکومت رسید، توجه چندانی به اینآیین نکرد و ظاهراً به دستور او در ...

  • قوانین و آئین پاتیمکّهه (پراتی موکشه) در رهبانیت بودایی 

    عدلی, محمدرضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2011-03-21)
    رهبانیت بودایی (سنگهه) مانند هر طریقة رهبانی دیگری آئین های جمعی خاص خود را دارد. البتهواژة آئین ممکن است موجب سوء تعبیر شود زیرا بودا از منتقدان سرسخت آئی نگرایی بود. اما بایدگفت که اگرچه آئی نهای سنگهه آئی ...

  • « مدارا »در اندیشه رام موهن روی و ابوالکلام آزاد 

    اسفندیار, محمودرضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2011-03-21)
    مدارا و همزیستی دوستانه با پیروان ادیان و مکاتب دیگر از ویژگ یهای بارز فرهنگ هندی به شمارمی رود. عنصر مدارا حاصل ژرف اندیشی در باطن هستی و درک حقیقت ادیان است و از اینروست که عارفان و حکیمان هندو، و صوفیان ...