نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعمادی حائری, سید محمدfa_IR
dc.contributor.authorعلیمردی, محمد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorموسوی, ُسیدابراهیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:26:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:26:26Z
dc.date.available1399-07-09T01:26:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:26:26Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-16en_US
dc.date.submitted1398-04-25fa_IR
dc.identifier.citationعمادی حائری, سید محمد, علیمردی, محمد مهدی, موسوی, ُسیدابراهیم. (1398). سنت اسلامی و حجیت تجربه‌ی دینی: بررسی تبیین غزالی از معرفت‌بخشی ذوق و مقایسه‌ی آن با دیدگاه آلستون درباب حجیت معرفتی تجربه‌ی دینی. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 19(73), 65-78. doi: 10.22099/jrt.2020.5555fa_IR
dc.identifier.issn2251-6123
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jrt.2020.5555
dc.identifier.urihttp://jrt.shirazu.ac.ir/article_5555.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/199128
dc.description.abstractاستناد به تجربه‌ی دینی برای توجیه باور به خدا، و از آن مهم‌تر، کسب معرفت درباره‌ی خدا و صفات و افعال او، یکی از نظریه‌های مهمی است که در فلسفه‌ی تحلیلی دین، به نفع خداباوری و توجیه باور به وجود خدا عرضه شده است. ویلیام آلستون با اتکا به حجیت تجربه‌ی دینی و تأکید بر جنبه‌ی معرفتی آن، کوشید برای توجیه باور به خدا، مبنایی تعریف کند و با استناد به همانندی‌های تجربه‌ی دینی با تجربه‌ی حسی، حجیت این نوع تجربه را اثبات کند. برخلاف نظریه‌ی آلستون، ویلیام جیمز بر جنبه‌ی احساسی تجربه‌ی دینی تأکید می‌کند و به تأثیر عملی آن در بهبود زندگی صاحب‌تجربه توجه دارد. جیمز در تعریف خود از تجربه‌ی دینی، به نمونه‌هایی از سنت اسلامی نیز اشاره کرده و دراین‌باره مخصوصاً به آرای غزالی استناد کرده است. بعضی از محققان معاصر با رد نظر جیمز، برآن‌اند که اساساً در سنت اسلامی، تجربه‌ی دینی مصداق معینی ندارد و در آرای غزالی نیز نمی‌توان این نوع تجربه را یافت و به‌همین‌ترتیب، نظریه‌ی آلستون درباره‌ی تجربه‌ی دینی نیز در سنت اسلامی، به‌ویژه نزد غزالی، مصداقی ندارد. در مقاله‌ی حاضر، با بررسی آثار غزالی نشان می‌دهیم که آنچه غزالی با اصطلاح ذوق از آن یاد کرده، می‌تواند مصداق مشخصی از تجربه‌ی دینی و به‌خصوص جنبه‌ی معرفتی آن باشد و از این منظر، با طرح آلستون کاملاً هماهنگ شمرده شود.fa_IR
dc.format.extent363
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jrt.2020.5555
dc.subjectواژگان کلیدی: 1. تجربه‌ی دینیfa_IR
dc.subject2. ادراک خداfa_IR
dc.subject3. غزالیfa_IR
dc.subject4. آلستونfa_IR
dc.subject5. سنت اسلامیfa_IR
dc.titleسنت اسلامی و حجیت تجربه‌ی دینی: بررسی تبیین غزالی از معرفت‌بخشی ذوق و مقایسه‌ی آن با دیدگاه آلستون درباب حجیت معرفتی تجربه‌ی دینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentبنیاد دائرة المعارف اسلامی (دانشنامۀ جهان اسلام)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentریاست دانشکده ادیانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه مفید، قم، ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue73
dc.citation.spage65
dc.citation.epage78


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد