| dc.contributor.author | فارسی نژاد, علیرضا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | شکر, عبدالعلی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:26:09Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:26:10Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T01:26:09Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T01:26:10Z |  | 
| dc.date.issued | 2016-09-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1395-07-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-05-08 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-02-19 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | فارسی نژاد, علیرضا, شکر, عبدالعلی. (1395). واکاوی اقسام فاعل در مکتب صدرایی با تکیه بر آثار صدرالمتألهین و حاجی سبزواری. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 16(60), 127-148. doi: 10.22099/jrt.2016.3895 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2251-6123 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22099/jrt.2016.3895 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jrt.shirazu.ac.ir/article_3895.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/199039 |  | 
| dc.description.abstract | در متون فلسفی، فاعل را به اقسام مختلفی تقسیم نمودهاند که مهمترین آن، تقسیم فاعل به اقسام هشتگانهی بالطبع، بالقسر، بالجبر، بالتسخیر، بالقصد، بالعنایه، بالرضا و بالتجلی است. نگارنده با مراجعه به آثار صدرالمتألهین و حاجی سبزواری و بررسی و تحلیل عقلی تقسیم و تقریر آنها از اقسام فاعل و با تأمل در دیدگاههای مختلف سایر حکیمان و متکلمان مسلمان، به این نکته پی بردهاست که تقسیم فوق که مشهورترین تقسیم در این زمینه است، اولا تقسیم محصلی نیست و ابهامات و کاستیهایی دارد و ثانیا تنها تقسیم مطرح در این زمینه نیست؛ به همین جهت تلاش نمودهاست تا با هدف رفع ابهامات و نواقص آن تقسیمات و ارائهی تقسیمی نسبتا جامع، در ابتدا صورتبندیهای جدید و متعددی از اقسام فاعل بر اساس نظرات ملاصدرا و حاجی سبزواری مطرح نماید و در پایان با ترکیب نقاط قوت تقسیمات مختلف و حذف نقاط ضعف و اضافه برخی اقسام، سه صورتبندی متفاوت و نسبتا جامع – دو تا بر مبنای مشهور و دیگری بر مبنای نظر مختار نگارنده- ارائه نماید که در نهایت، فاعلهایی نظیر بالطبع، بالقسر، بالجبر به معنای مشهور و بالقصد به معنای خاص یا مشهور، به دلیل ابهامات و ایراداتی که داشتند، از فهرست اقسام فاعل حذف نموده و اقسام دیگری مانند فاعلهای نظیر بالطبیعه، بالجبر به معنای جدید، بالاکراه، بالداعی به معنای خاص و بالاراده به معنای اخص، که میتواند نقصان مزبور را تا حدود زیادی برطرف نماید، به فهرست اقسام فاعل اضافه کرده است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 633 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه شیراز | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز | fa_IR | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22099/jrt.2016.3895 |  | 
| dc.subject | اقسام فاعل ملاصدرا | fa_IR | 
| dc.subject | سبزواری | fa_IR | 
| dc.title | واکاوی اقسام فاعل در مکتب صدرایی با تکیه بر آثار صدرالمتألهین و حاجی سبزواری | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله علمی پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department |  استادیار بخش فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز | fa_IR | 
| dc.contributor.department |   استادیار بخش فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 16 |  | 
| dc.citation.issue | 60 |  | 
| dc.citation.spage | 127 |  | 
| dc.citation.epage | 148 |  |