نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعرفانی, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:25:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:25:10Z
dc.date.available1399-07-09T01:25:10Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:25:10Z
dc.date.issued2012-07-22en_US
dc.date.issued1391-05-01fa_IR
dc.date.submitted2013-03-16en_US
dc.date.submitted1391-12-26fa_IR
dc.identifier.citationعرفانی, مرتضی. (1391). بررسی و نقد دیدگاه ابن سینا درباره ی حیث التفاتی ادراک حسی. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 12(43), 55-70. doi: 10.22099/jrt.2013.1162fa_IR
dc.identifier.issn2251-6123
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jrt.2013.1162
dc.identifier.urihttp://jrt.shirazu.ac.ir/article_1162.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/198690
dc.description.abstractحیث التفاتی ادراک یعنی این‌که ادراک به اضافه‌ای واقعی، نه اعتباری، مضاف به مدرَکی مغایر با خود است. طرفداران حیث التفاتی براین باورند که حیث التفاتی ویژگی لاینفک تمامی ادراکات انسان، اعم از حسی، خیالی، عقلی و حتی ادراک او نسبت به ذات خویش است. زیرا آن‌ها سرآغاز تمام ادراکات انسان را ادراک حسی و ادراک حسی را مبتنی بر حیث التفاتی می‌دانند. ابن سینا ادراک حسی را دارای حیث التفاتی و مضاف به معلوم بالعرض می‌داند، اما این خصوصیت را ویژگی لاینفک هر نوع ادراکی نمی‌شمارد. به نظر وی، تحقق ادراک بدون حیث التفاتی و ارتباط با معلوم بالعرض هم ممکن است. او علم به ذات را  (بر اساس نظریه‌ی انسان معلق در فضا) نمونه‌ای از ادراک می‌داند که نه بر حیث التفاتی و ارتباط با معلوم بالعرض، بلکه بر مجرد بودن مدرِک آن استوار است. وی علاوه بر علم به ذات در بعضی از مراتب علم به غیر، مانند ادراک عقلی و رؤیای صادقه نیز علم انسان را متکی به ارتباط با معلوم بالعرض نمی‌داند. او علم را کیفیت نفسانی ذات الاضافه می‌داند، اما اضافی بودن علم را عرضی می‌داند نه ذاتی. به نظر وی، آنچه ذاتیِ علم است تجرد از ماده است نه حیث التفاتی. نویسنده بر خلاف ابن‌سینا بر این باور است که قوام ادراک به یک امر سلبی، هم‌چون تجرد از ماده، بلکه به همان حیث التفاتی است. ادراک ذات به ظاهر با این قول در تعارض است، زیرا در ادراک ذات، مدرِک همان مدرَک است و اضافه‌ای واقعی میان آن‌ها برقرار نیست، اما با تأمل بیشتر در معنای ادراک و ارائه‌ی تفسیری درست از چگونگی ادراک ذات، می‌توان این تعارض را برطرف ساخت.fa_IR
dc.format.extent176
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jrt.2013.1162
dc.subjectحیث التفاتیfa_IR
dc.subjectادراک حسیfa_IR
dc.subjectادراک ذاتfa_IR
dc.subjectتجرد از مادهfa_IR
dc.titleبررسی و نقد دیدگاه ابن سینا درباره ی حیث التفاتی ادراک حسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue43
dc.citation.spage55
dc.citation.epage70


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد