دوره 15, شماره 54
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
رویکردی فلسفی- کلامی به ایمان در فلسفهی دکارت و ملاصدرا
(دانشگاه شیراز, 2015-05-22)یکی از مباحث مهم پیرامون ماهیت ایمان، مسألهی نسبت دین و عقل یا نسبت ایمان با تصدیق عقلی است. براین اساس، همواره در میان فلاسفه و متکلمان مسلمان و مسیحی دیدگاههای متعددی درباره ماهیت ایمان و اینکه آیا ایمان همان تصدیق ...
-
نوع رابطهی انسان با خداوند از منظر مولوی، با نگاهی به روایت انواع عبادت از امام علی(ع) در نهج البلاغه
(دانشگاه شیراز, 2015-05-22)از دیدگاه مولانا، رابطهی مطلوب انسان با خداوند رابطهای تحکمآمیز (زاهدانه) یا توافق مبتنی بر حقوق و وظایف (تاجرانه) نیست؛ بلکه این دو رابطه گرچه کارکردهای مثبتی دارند، در حقیقت دارای ارزش ابزاری هستند و نه ارزش ذاتی و ...
-
تحلیلی انسانشناختی از نظریهی وحدت متعالی ادیان
(دانشگاه شیراز, 2015-05-22)در نظریهی وحدت متعالی ادیان، تمایز ظاهر و باطن دین تمایزی اساسی به شمار میآید که هم با نگرش مابعدالطبیعی به مراتب هستی و تمایز مطلق و نسبی پیوند دارد و هم با تمایز معرفتشناختی شریعت و طریقت و نیز با تمایز سنخشناختی ...
-
جایگاه وجودشناختی و معرفتشناختی حس مشترک در نفسشناسی فارابی
(دانشگاه شیراز, 2015-05-22)حس مشترک در بین سایر قوای ادراکی از ارزش و جایگاه ویژهای برخوردار است. فارابی با معرفی حس مشترک به عنوان یکی از قوای باطنی نفس و محل تجمع دریافتهای سایر حواس با بیان ادلهای وجود این قوهی را برای نفس تثبیت میکند. ...
-
بررسی عینیگرایی و نسبیگرایی در هرمنوتیک نصرحامد ابوزید و تأثیر آن بر بعضی برداشتهای تفسیری وی از قرآن
(دانشگاه شیراز, 2015-05-22)نصر حامد ابوزید دگراندیش مصری که افکارش در مکتب تفسیر ادبی امین الخولی شکل گرفت، سهم وافری برای هرمنوتیک در فهم متن قائل بود. هرمنوتیک دانشی است که نظریههای مربوط به فهم را مورد بررسی قرار میدهد و دارای دو رویکرد اساسی ...
-
تأثیر اعتقاد به توحید افعالی بر پذیرش علیت از دیدگاه محمد غزالی و ابنعربی
(دانشگاه شیراز, 2015-05-22)توحید افعالی به معنای نفی تأثیر از غیر خداست. از سوی دیگر اصل علیت مستلزم پذیرش تأثیر و تأثر میان مخلوقات است که این دو امر ظاهراً با یکدیگر سازگار به نظر نمیرسند. این مقاله بر آن است که با بررسی افکار ابن عربی و غزالی ...
-
تبیین و نقد چیستی فضیلت از منظر لیندا زاگزبسکی
(دانشگاه شیراز, 2015-05-22)زاگزبسکی به مثابه فیلسوف اخلاق و معرفتشناس فضیلتمحور در صدد است تا دیدگاهش را دربارهی فضیلت تبارشناسی کند. او با تأکید بر نقش انگیزه در فضیلت دیدگاهش را عامل مبنا میداند. در نزد زاگزبسکی، فضیلت دارای ارزش ذاتی است. او ...



