• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • هنر اسلامی
    • دوره 15, شماره 36
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • هنر اسلامی
    • دوره 15, شماره 36
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مضامین استعاره‌ها در منظومۀ سبیکة الذهب در تطبیق با آیات قرآن و انعکاس آن در مصداق هنری

    (ندگان)پدیدآور
    علی زاده ماهانی, بتولسلامتیان, محمدمدرس زاده, عبدالرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.105 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده استعاره مکنیّه یا کنایی از مسائل مورد مناقشه در علم بیان است. در آثار اولیۀ بلاغی خبری از عنوان استعارۀ مکنیه نیست و تنها جارالله زمخشری و جرجانی بدون اشاره به عنوان آن، توضیحاتی دربارۀ آن ذکر کرده‌اند. بعدها سکاکی در مفتاح العلوم به تفصیل به این بحث پرداخته است. در حالی که، بر مبنای تعریف سکاکی و برخی دیگر از بلاغیون، «استعارگی» این ساختار پذیرفتنی است؛ برخی دیگر استعاره بودن آن را قبول ندارند و آن را تشبیه مضمر به حساب می‌آورند. گویا، سکّاکی با توجه به حضور نداشتن لفظ عاریه و استعاره در استعارۀ مکنیّه، تحلیل دیگری از این نوع استعاره ارائه داده است که براساس آن، لفظ مشبّه برای مشبّهٌ ‌به استعاره آورده شده است. در سبیکة الذهب، با وجود اینکه متن مختصرِ تفتازانی، ملاک سرایش این منظومه بوده است اما در بحث استعارۀ مکنیه، ضمن اشاره به اختلاف‌ها، نظر خطیب قزوینی برجسته شده است و نقد وی بر آرای سکاکی و تفتازانی آورده شده. خطیب قزوینی که شارح آرای سکّاکی است، با ردّ نظر وی و با ریزبینی از استعارۀ مکنیّه به «تشبیه مُضَمر در نفس» تعبیر کرد که با‌ تسامح، به آن استعاره گفته می‌شود و بدین‌گونه، به اصلاح نظر دانشمندان متقدّم پرداخته است؛ لذا در این پژوهش که به شیوۀ توصیفی‌ـ‌تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ایی صورت گرفته است، به شرح این مصادیق پرداخته شده است. نتایج این تطبیق نشان می‌دهد در منظومۀ سبیکة الذهب ضمن اشاره به این اختلافات، به اقوال مخالفی چون خطیب قزوینی اشاره شده است و در بحث استعارۀ مکنیّه، بیشتر بر دیدگاه خطیب تأکید شده که انعکاس این استعاره‌ها در آثار هنری مشهود است. اهداف پژوهش: بررسی مضامین استعاره‌ها در سبیکه الذهب در تطبیق با آیات قرآن. انعکاس استعاره‌ها در سبیکه الذهب در مصداق‌های هنری. سوالات پژوهش: استعاره‌ها در سبیکه الذهب در تطبیق با آثار هنری چگونه بررسی شده است؟ چگونه می‌توان تأثیر استعاره‌ها را در سبیکة الذهب با مصداق‌های هنری بررسی کرد؟
    کلید واژگان
    واژگان کلیدی: سبیکة الذهب
    استعاره مکنیه
    آیات قرآن
    مصداق‌های هنری

    شماره نشریه
    36
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    موسسه مطالعات هنراسلامی
    The Institute of Islamic Art Studies
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی.واحد کاشان.دانشگاه آزاد اسلامی.کاشان.ایران
    استادیارگروه زبان وادبیات عرب.واحدکاشان.دانشگاه آزاد اسلامی.کاشان.ایران.
    دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی.واحدکاشان.دانشگاه آزاد اسلامی.کاشان.ایران

    شاپا
    1735-708X
    2676-7759
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/ias.2020.104192
    http://www.sysislamicartjournal.ir/article_104192.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/19849

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب