نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرکمالی, کبریfa_IR
dc.contributor.authorفرخزاد, ملک محمدfa_IR
dc.contributor.authorحیدری نوری, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T17:23:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T17:23:22Z
dc.date.available1399-07-08T17:23:22Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T17:23:22Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2020-01-22en_US
dc.date.submitted1398-11-02fa_IR
dc.identifier.citationمیرکمالی, کبری, فرخزاد, ملک محمد, حیدری نوری, رضا. (1398). بررسی رتوریک و زیباشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفوی. هنر اسلامی, 15(35), 368-395. doi: 10.22034/ias.2019.101954fa_IR
dc.identifier.issn1735-708X
dc.identifier.issn2676-7759
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/ias.2019.101954
dc.identifier.urihttp://www.sysislamicartjournal.ir/article_101954.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/19820
dc.description.abstractرتوریک را مترجمان اغلب به بلاغت، معانی و بیان، خطابه و سخنوری ترجمه کرده‌اند. یونانیان فن خطابه را «رتوریکا» و خطیب را «Rhetor»، می‌نامیدند. همان‌گونه که زیباییِ حاصل از یک معماری، مجموعۀ زیبایی بخش‌های گوناگون آن است، زیبایی و رتوریک شعر هم حاصل زیبایی واحدهای ساختاری آن از جمله توجه به ساختار آوایی و استفاده از فنون و روش‌هایی است که تأثیرات زیبایی‌شناختی آوای کلام را برجسته‌تر و بیشتر می‌سازد. در غزلیّات مولانا چنان آفرینش‌های شاعرانه و پردازش‌های هنرمندانه و ظرایف گوناگون هنری دیده می‌شود که چیرگی مولانا را هم در بیان مفاهیم و هم در به کارگیری زبان به‌خوبی نشان می‌دهد؛ تسلط مولانا بر زبان سهم به‌سزایی در هنرمندی و خلاقیت ادبی او دارد.  مولانا به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین شاعران و عارفان ایرانی از عوامل و عناصر آوایی زبان در جهت موسیقایی ساختن کلام خود و در نتیجه تأثیر بیشتر آن بر مخاطب، بسیار هنرمندانه بهره برده است، وی با شناخت ظرفیت‌های زبانی به‌ویژه در حوزۀ آواشناسی ضمن خلق تصاویر و تناسب موسیقیایی به انتقال مفاهیم به‌خوبی توجه کرده است. تا جایی که می­توان مشخصۀ بارز شعر او را، گزینش و انتخاب عناصر صوری مناسب در جهت القای معنای شعری، دانست؛ به‌گونه‌ای که غزل او نه تنها ابزاری مناسب و کارآمد برای انتقال مفاهیم والا در اندیشۀ عرفانی اوست، بلکه محملی زیبا و موسیقیایی برای تحت‌تأثیر قرار دادن احساسات و عواطف زیبایی‌پسند مخاطب است. نتایج این پژوهش که به شیوۀ کتابخانه‌ای و براساس روش توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است، حاکی از آن است که مولانا خوشه‌های آوایی را در تمام سطوح واجی، واژگانی و نحوی به‌صورت مناسب و به‌جا به کار گرفته است.fa_IR
dc.format.extent477
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات هنراسلامیfa_IR
dc.publisherThe Institute of Islamic Art Studiesen_US
dc.relation.ispartofهنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Art Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/ias.2019.101954
dc.subjectرتوریکfa_IR
dc.subjectزیباشناسیfa_IR
dc.subjectغزلfa_IR
dc.subjectمولاناfa_IR
dc.subjectساختار آواییfa_IR
dc.subjectقالی صفویfa_IR
dc.titleبررسی رتوریک و زیباشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوهfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوهfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue35
dc.citation.spage368
dc.citation.epage395


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد