| dc.contributor.author | میرکمالی, کبری | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرخزاد, ملک محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدری نوری, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T17:23:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T17:23:22Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T17:23:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T17:23:22Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-01-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-11-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | میرکمالی, کبری, فرخزاد, ملک محمد, حیدری نوری, رضا. (1398). بررسی رتوریک و زیباشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفوی. هنر اسلامی, 15(35), 368-395. doi: 10.22034/ias.2019.101954 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-708X | |
| dc.identifier.issn | 2676-7759 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/ias.2019.101954 | |
| dc.identifier.uri | http://www.sysislamicartjournal.ir/article_101954.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/19820 | |
| dc.description.abstract | رتوریک را مترجمان اغلب به بلاغت، معانی و بیان، خطابه و سخنوری ترجمه کردهاند. یونانیان فن خطابه را «رتوریکا» و خطیب را «Rhetor»، مینامیدند. همانگونه که زیباییِ حاصل از یک معماری، مجموعۀ زیبایی بخشهای گوناگون آن است، زیبایی و رتوریک شعر هم حاصل زیبایی واحدهای ساختاری آن از جمله توجه به ساختار آوایی و استفاده از فنون و روشهایی است که تأثیرات زیباییشناختی آوای کلام را برجستهتر و بیشتر میسازد. در غزلیّات مولانا چنان آفرینشهای شاعرانه و پردازشهای هنرمندانه و ظرایف گوناگون هنری دیده میشود که چیرگی مولانا را هم در بیان مفاهیم و هم در به کارگیری زبان بهخوبی نشان میدهد؛ تسلط مولانا بر زبان سهم بهسزایی در هنرمندی و خلاقیت ادبی او دارد. مولانا بهعنوان یکی از برجستهترین شاعران و عارفان ایرانی از عوامل و عناصر آوایی زبان در جهت موسیقایی ساختن کلام خود و در نتیجه تأثیر بیشتر آن بر مخاطب، بسیار هنرمندانه بهره برده است، وی با شناخت ظرفیتهای زبانی بهویژه در حوزۀ آواشناسی ضمن خلق تصاویر و تناسب موسیقیایی به انتقال مفاهیم بهخوبی توجه کرده است. تا جایی که میتوان مشخصۀ بارز شعر او را، گزینش و انتخاب عناصر صوری مناسب در جهت القای معنای شعری، دانست؛ بهگونهای که غزل او نه تنها ابزاری مناسب و کارآمد برای انتقال مفاهیم والا در اندیشۀ عرفانی اوست، بلکه محملی زیبا و موسیقیایی برای تحتتأثیر قرار دادن احساسات و عواطف زیباییپسند مخاطب است. نتایج این پژوهش که به شیوۀ کتابخانهای و براساس روش توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است، حاکی از آن است که مولانا خوشههای آوایی را در تمام سطوح واجی، واژگانی و نحوی بهصورت مناسب و بهجا به کار گرفته است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 477 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | موسسه مطالعات هنراسلامی | fa_IR |
| dc.publisher | The Institute of Islamic Art Studies | en_US |
| dc.relation.ispartof | هنر اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Islamic Art Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/ias.2019.101954 | |
| dc.subject | رتوریک | fa_IR |
| dc.subject | زیباشناسی | fa_IR |
| dc.subject | غزل | fa_IR |
| dc.subject | مولانا | fa_IR |
| dc.subject | ساختار آوایی | fa_IR |
| dc.subject | قالی صفوی | fa_IR |
| dc.title | بررسی رتوریک و زیباشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفوی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 35 | |
| dc.citation.spage | 368 | |
| dc.citation.epage | 395 | |