نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگلستان, آمنهfa_IR
dc.contributor.authorهوشیار, مهرانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T17:23:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T17:23:20Z
dc.date.available1399-07-08T17:23:20Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T17:23:20Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2019-05-22en_US
dc.date.submitted1398-03-01fa_IR
dc.identifier.citationگلستان, آمنه, هوشیار, مهران. (1398). تحوّلات ساختاری خطّ نستعلیق با ورود صنعت چاپ سنگی در دوره قاجار (با تأکید بر دو اثر شاخص از محمدرضا کلهر و محمدحسین شیرازی). هنر اسلامی, 15(35), 26-48. doi: 10.22034/ias.2019.101011fa_IR
dc.identifier.issn1735-708X
dc.identifier.issn2676-7759
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/ias.2019.101011
dc.identifier.urihttp://www.sysislamicartjournal.ir/article_101011.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/19807
dc.description.abstractروند تحوّلات سبکی و شکلی قلم ‌نستعلیق از آغاز شکل‌گیری تا اواسط دوره قاجار با فراز و فرودهایی تدریجی تداوم داشت، امّا هم‌زمان با ورود و رواج چاپ‌ سنگی در شهرهای مختلف ایران و قابلیت­ها و محدودیت­های این صنعت نوظهور برای نگارش متون فارسی، تغییراتی در فرم حروف ایجاد شد. بسیاری از خوشنویسان در این دوره به استنساخ و کتابت سنّتی ادامه دادند و معدود هنرمندانی نیز نظیر محمدرضا کلهر با تغییر در شیوه کتابت خود به جهت همگامی با فنّاوری جدید، زمینه شکل‌گیری سبک دوره سوم قاجار را فراهم نمودند. این پژوهش بنیادی با منطق اجرایی تطبیقی- تحلیلی و جمع‌آوری داده‌ها به روش کتابخانه‌ای- میدانی در صدد مقایسه ساختار حروف و کلمات قلم نستعلیق در نسخه چاپ‌ سنگی"سفرنامه ‌خراسان" با نسخه مرکّب‌نویس"سفرنامه‌ قم" و هم‌چنین تأثیر صنعت چاپ بر شیوه خوشنویسی دوره قاجار است. نتیجه بررسی‌ها نشان داد، کلهر نسخه "سفرنامه خراسان" را با زاویه قلم‌گذاری 64 درجه، تعداد سطرهای بیشتر در هر صفحه، توجّه به کل‌گرایی، سهولت در خوانش متن و هم‌چنین علامت‌گذاری در شروع جملات و روی اسامی خاص، کتابت کرده است. ویژگی‌های سبک دوره سوم از جمله ضخیم‌نویسی حروف و کلمات، اجرای قوی‌تر دندانه‌ها و مواصلات در این نسخه دیده شد امّا جمع‌نویسی شاکله حروف و کلمات که از ابداعات کلهر و تأثیرات چاپ ‌سنگی به شمار می‌رود، در نسخه "سفرنامه ‌قم" نیز مشاهده شد. به نظر می‌رسد اصلاحات منتسب به کلهر که در آثار سایر خوشنویسان هم‌عصر با او نیز دیده می‌شوند، در واقع مقدمه و پیش درآمدی بر سبک دوره سوم بوده‌اند.fa_IR
dc.format.extent1345
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات هنراسلامیfa_IR
dc.publisherThe Institute of Islamic Art Studiesen_US
dc.relation.ispartofهنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Art Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/ias.2019.101011
dc.subjectدوره قاجارfa_IR
dc.subjectقلم ‌نستعلیقfa_IR
dc.subjectچاپ سنگیfa_IR
dc.subjectمحمدرضا کلهرfa_IR
dc.subjectمحمدحسین شیرازیfa_IR
dc.titleتحوّلات ساختاری خطّ نستعلیق با ورود صنعت چاپ سنگی در دوره قاجار (با تأکید بر دو اثر شاخص از محمدرضا کلهر و محمدحسین شیرازی)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجو کارشناسی ارشد صنایع‌دستی، دانشکده هنر دانشگاه سورهfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر دانشگاه سورهfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue35
dc.citation.spage26
dc.citation.epage48


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد