تحوّلات ساختاری خطّ نستعلیق با ورود صنعت چاپ سنگی در دوره قاجار (با تأکید بر دو اثر شاخص از محمدرضا کلهر و محمدحسین شیرازی)
(ندگان)پدیدآور
گلستان, آمنههوشیار, مهراننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
روند تحوّلات سبکی و شکلی قلم نستعلیق از آغاز شکلگیری تا اواسط دوره قاجار با فراز و فرودهایی تدریجی تداوم داشت، امّا همزمان با ورود و رواج چاپ سنگی در شهرهای مختلف ایران و قابلیتها و محدودیتهای این صنعت نوظهور برای نگارش متون فارسی، تغییراتی در فرم حروف ایجاد شد. بسیاری از خوشنویسان در این دوره به استنساخ و کتابت سنّتی ادامه دادند و معدود هنرمندانی نیز نظیر محمدرضا کلهر با تغییر در شیوه کتابت خود به جهت همگامی با فنّاوری جدید، زمینه شکلگیری سبک دوره سوم قاجار را فراهم نمودند. این پژوهش بنیادی با منطق اجرایی تطبیقی- تحلیلی و جمعآوری دادهها به روش کتابخانهای- میدانی در صدد مقایسه ساختار حروف و کلمات قلم نستعلیق در نسخه چاپ سنگی"سفرنامه خراسان" با نسخه مرکّبنویس"سفرنامه قم" و همچنین تأثیر صنعت چاپ بر شیوه خوشنویسی دوره قاجار است. نتیجه بررسیها نشان داد، کلهر نسخه "سفرنامه خراسان" را با زاویه قلمگذاری 64 درجه، تعداد سطرهای بیشتر در هر صفحه، توجّه به کلگرایی، سهولت در خوانش متن و همچنین علامتگذاری در شروع جملات و روی اسامی خاص، کتابت کرده است. ویژگیهای سبک دوره سوم از جمله ضخیمنویسی حروف و کلمات، اجرای قویتر دندانهها و مواصلات در این نسخه دیده شد امّا جمعنویسی شاکله حروف و کلمات که از ابداعات کلهر و تأثیرات چاپ سنگی به شمار میرود، در نسخه "سفرنامه قم" نیز مشاهده شد. به نظر میرسد اصلاحات منتسب به کلهر که در آثار سایر خوشنویسان همعصر با او نیز دیده میشوند، در واقع مقدمه و پیش درآمدی بر سبک دوره سوم بودهاند.
کلید واژگان
دوره قاجارقلم نستعلیق
چاپ سنگی
محمدرضا کلهر
محمدحسین شیرازی
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
دانشجو کارشناسی ارشد صنایعدستی، دانشکده هنر دانشگاه سورهاستادیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر دانشگاه سوره
شاپا
1735-708X2676-7759




