نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطاهری, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorصادقی, سحرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T17:23:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T17:23:14Z
dc.date.available1399-07-08T17:23:14Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T17:23:14Z
dc.date.issued2017-09-23en_US
dc.date.issued1396-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-06-22en_US
dc.date.submitted1396-04-01fa_IR
dc.identifier.citationطاهری, علیرضا, صادقی, سحر. (1396). مطالعه کاربرد و ویژگی‌های ترکیب «انسان-خط»‌نگاری در آثار فلزی دوره سلجوقیان. هنر اسلامی, 13(27), 101-117.fa_IR
dc.identifier.issn1735-708X
dc.identifier.issn2676-7759
dc.identifier.urihttp://www.sysislamicartjournal.ir/article_91810.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/19774
dc.description.abstractهنرمندان دوران اولیه اسلامی با مهارت و دقت بالایی به ارائه شیوه‌های نوین نقوش‌نگاری دست یافتند. نقوش تزیینی و ترکیبی «انسان-خط» تحولی نوین در کتیبه‌نویسی تزیینات برجسته آثار فلزی دوران سلجوقیان و شیوه‌های نوین تزیینات دوران اسلامی ایجاد نمود. این نقوش عمدتاً ترکیبی از خطوط رایج آن دوران و اتصالات زیبایی از سرهای استیلیزه انسانی و یا نیم‌تنه‌های انسان بوده‌ و مفاهیم و معانی باطنی و آشکاری دارند که هر کدام کاربردها و ویژگی‌های بصری خاصی را در این آثار جلوه‌نمایی کرده‌اند. سؤالاتی که مطرح می‌شود این‌ها هستند: <br /> 1. شیوه «انسان-خط»‌نگاری در آثار فلزی سلجوقیان دارای چه کاربردهایی است؟<br /> 2. ویژگی‌های بصری کتیبه‌های تصویری آثار فلزی دوره سلجوقی چه ارتباطی با مضامین آن‌ها دارند؟ <br /> نقوش ترکیبی-تزیینی «انسان-خط» با کاربردهای بصری و مفهومی در میان آثار فلزی دوره سلجوقی نقش‌اندازی گردیده‌اند. ویژگی‌های بصری این نقوش مرتبط با معانی و مضامین روایی کتیبه‌ها در راستای القای اعتقادات درونی مردمان آن دوره به طلسم و تعویذ مؤثر برای مالک اثر می‌باشند. سابقاً در پایان نامه‌ای از نگارندگان این پژوهش، کاربردهای نقوش ترکیبی «انسان-خط» مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است. از اهداف این پژوهش می‌توان به این‌ها اشاره نمود: <br /> 1. بررسی کاربردهای مفهومی و بصری نقوش ترکیبی «انسان-خط» بر روی آثار فلزی دوران سلجوقیان. <br /> 2. بررسی ارتباط کاربردهای بصری و مفهومی نقوش ترکیبی «انسان-خط» سلجوقیان.<br /> این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای، مقالات و سایت‌های معتبر انجام گردیده است.fa_IR
dc.format.extent665
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات هنراسلامیfa_IR
dc.publisherThe Institute of Islamic Art Studiesen_US
dc.relation.ispartofهنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Art Studiesen_US
dc.subject«انسان-خط»fa_IR
dc.subjectفلزکاری‌سلجوقیانfa_IR
dc.subjectکاربردهای مفهومیfa_IR
dc.subjectبصریfa_IR
dc.titleمطالعه کاربرد و ویژگی‌های ترکیب «انسان-خط»‌نگاری در آثار فلزی دوره سلجوقیانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکده هنر دانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue27
dc.citation.spage101
dc.citation.epage117


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد