| dc.contributor.author | طاهری, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادقی, سحر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T17:23:14Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T17:23:14Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T17:23:14Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T17:23:14Z | |
| dc.date.issued | 2017-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-06-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-04-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | طاهری, علیرضا, صادقی, سحر. (1396). مطالعه کاربرد و ویژگیهای ترکیب «انسان-خط»نگاری در آثار فلزی دوره سلجوقیان. هنر اسلامی, 13(27), 101-117. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-708X | |
| dc.identifier.issn | 2676-7759 | |
| dc.identifier.uri | http://www.sysislamicartjournal.ir/article_91810.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/19774 | |
| dc.description.abstract | هنرمندان دوران اولیه اسلامی با مهارت و دقت بالایی به ارائه شیوههای نوین نقوشنگاری دست یافتند. نقوش تزیینی و ترکیبی «انسان-خط» تحولی نوین در کتیبهنویسی تزیینات برجسته آثار فلزی دوران سلجوقیان و شیوههای نوین تزیینات دوران اسلامی ایجاد نمود. این نقوش عمدتاً ترکیبی از خطوط رایج آن دوران و اتصالات زیبایی از سرهای استیلیزه انسانی و یا نیمتنههای انسان بوده و مفاهیم و معانی باطنی و آشکاری دارند که هر کدام کاربردها و ویژگیهای بصری خاصی را در این آثار جلوهنمایی کردهاند. سؤالاتی که مطرح میشود اینها هستند: <br /> 1. شیوه «انسان-خط»نگاری در آثار فلزی سلجوقیان دارای چه کاربردهایی است؟<br /> 2. ویژگیهای بصری کتیبههای تصویری آثار فلزی دوره سلجوقی چه ارتباطی با مضامین آنها دارند؟ <br /> نقوش ترکیبی-تزیینی «انسان-خط» با کاربردهای بصری و مفهومی در میان آثار فلزی دوره سلجوقی نقشاندازی گردیدهاند. ویژگیهای بصری این نقوش مرتبط با معانی و مضامین روایی کتیبهها در راستای القای اعتقادات درونی مردمان آن دوره به طلسم و تعویذ مؤثر برای مالک اثر میباشند. سابقاً در پایان نامهای از نگارندگان این پژوهش، کاربردهای نقوش ترکیبی «انسان-خط» مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است. از اهداف این پژوهش میتوان به اینها اشاره نمود: <br /> 1. بررسی کاربردهای مفهومی و بصری نقوش ترکیبی «انسان-خط» بر روی آثار فلزی دوران سلجوقیان. <br /> 2. بررسی ارتباط کاربردهای بصری و مفهومی نقوش ترکیبی «انسان-خط» سلجوقیان.<br /> این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای، مقالات و سایتهای معتبر انجام گردیده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 665 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | موسسه مطالعات هنراسلامی | fa_IR |
| dc.publisher | The Institute of Islamic Art Studies | en_US |
| dc.relation.ispartof | هنر اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Islamic Art Studies | en_US |
| dc.subject | «انسان-خط» | fa_IR |
| dc.subject | فلزکاریسلجوقیان | fa_IR |
| dc.subject | کاربردهای مفهومی | fa_IR |
| dc.subject | بصری | fa_IR |
| dc.title | مطالعه کاربرد و ویژگیهای ترکیب «انسان-خط»نگاری در آثار فلزی دوره سلجوقیان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشکده هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسیارشد پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 27 | |
| dc.citation.spage | 101 | |
| dc.citation.epage | 117 | |