بررسی مفهوم عرفانی « فضای تهی» در معماری اسلامی- ایرانی
(ندگان)پدیدآور
ظفرنوایی, خسرونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فضا ارتباط مستقیم با بحث هستی دارد. در ابتدا باید یک هستی، موضوع کار ما باشد تا پس از آن بحث فضا مطرح شود.فضای خالی(تهی) نماد امر قدسی و دروازهای است که حضور الهی از طریق آن به نظام مادی که محیط بر انسان در سفر زمینی اوست، داخل میشود به این ترتیب فضای خالی، اثر محدود کننده فضای کیهانی بر انسان را حذف میکند،چون هروقت و هر جا حجاب جسم برداشته میشود،نورالهی به درون میتابد. در معماری اسلامی، نقش فضای تهی به دلیل آنکه بر سرشت گذرای اشیا، تأکید دارد، بسیار پررنگ است.در این هنر فضای تهی،فضایی وحدت بخش است که سایر فضاها حول آن دور میزنند و نماد حضور و نور الهی است و انسان را در برابر پروردگار قرار میدهد و او را از حضور فراگیر پروردگار آگاه میسازد. لذا در جهان بینی اسلامی، تهی بودن همان امر قدسی تأویل میگردد و تلاش معماران ایرانی در تبلور اندیشههای عرفانی خود در این فضای تهی اما پر معنا،غیرقابل انکار است.در این پژوهش ابتدا به بسط و تشریح مفاهیم فضا از نظر فیلسوفان و معماران و سپس به تبیین مبانی و مفاهیم فلسفی فضای تهی در معماری اسلامی ایران پرداخته خواهد شد.همچنین مقایسه دیدگاههای سنت گرایان و پدیدارشناسانی چون هایدگر از نظر خواهد گذشت.این پژوهش مبتنی بر روش توصیفی ، تحلیلی و با رویکرد ادراکی،فلسفی میباشد.
کلید واژگان
فضافضای تهی
معماری اسلامی-ایرانی
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.شاپا
1735-708X2676-7759




