معلم رهبری و مقیاس سنجش آن در مدارس
(ندگان)پدیدآور
هویدا, رضاداورپناه, سید هدایت اللهرضایئان, حامدنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کمی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش مطالعه معلم رهبری و ساخت و اعتبار یابی مقیاس سنجش آن در مدارس بود. پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دبیران دبیرستانهای شهر یاسوج به تعداد 740 نفر در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. با بهرهگیری از مبانی نظری و تجربی پژوهش، مقیاس 43 گویه ای برای سنجش معلم رهبری در ابعاد «دانش و توانایی»، «چشمانداز توسعهای»، «اخلاق»، «پاسخگویی»، «نفوذ»، «همکاری»، «ایجاد محیط مثبت» و «قدردانی» طراحی شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان مورد تائید قرار گرفت. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 252 نفر تعیین گردید و پرسشنامه محقق ساخته بین آنها توزیع گردید. پس از احراز روایی محتوایی و معنادار شدن آزمون بارتلت (05/0P≤)، روایی واگرا، با استفاده از تحلیل اکتشافی بررسی شد و یافتهها نشان داد که 8 عامل جمعاً 60 درصد از واریانس آزمون را تبیین مینمایند و تمامی گویه ها به جزء گویه های 6، 7، 32 و 38 در ارتباط با عامل مربوط به خود دارای بار عاملی قابلقبول بوده و درنهایت 39 گویه مورد تائید قرار گرفت. روایی سازه ابزار از طریق تحلیل عامل مرتبه اول و دوم بررسی گردید و نتایج نشان داد که تمامی ابعاد پرسشنامه دارای ضرایب همبستگی معنیدار و قابلقبول میباشند. همچنین تمامی عاملها از بار عاملی قابلقبولی با معلم رهبری برخوردار هستند. علاوه بر این نتایج نشان داد ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس معلم رهبری و تمامی ابعاد آن بیشتر از 70/0 میباشد که نشاندهنده مطلوب بودن پایایی پرسشنامه طراحیشده میباشد.
کلید واژگان
معلمانرهبری
مقیاس
مدارس
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراندانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه اصفهان
کارسناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
شاپا
2538-47242538-4732




