بازتاب نقش پنج ضلعی منتظم در نقوش هندسی معماری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
منتظر, بهنازسلطان زاده, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ارکان اساسی معماری و تزئینات دورهی اسلامی، استفاده از الگوهای هندسی در قالب سطوح تزیینی تحت عنوان "تزیینات هندسی" (گرهها) به منظور پوشش و فضاسازیِ بناهای اسلامی، طی قرون مختلف میباشد که بدون توجه به علم هندسه، اعداد و ریاضیات، ترسیم چنین گرههایی مقدور نمیباشد. یکی از این اعداد مقدس که نماد شکوفایی و زندگی بوده و همچنین به واسطهی مفهوم و هندسهی خویش، نقش مهمی در ساخت گرهها داشته است، عدد پنج میباشد. از این رو، مقالهی حاضر، درصدد بررسی مفهوم هندسه، کاربرد و ارتباط آن، با اعداد و ریاضیات است. تا پس از بررسی عدد مقدس پنج، گرههایی را که به واسطهی پنج ضلعی منتظم قابل ترسیم میباشند، شناسایی کرده و نحوهی قرارگیری و میزان حضور آلتهای تزیینی دیگر را در این گرهها بیابد. در انتها، با بررسی آثار موجود در بناهای اسلامی ایران، سعی در، یافت نمونههای موردی موفق از آن گرهها میباشد. لذا باتوجه به هدف نهایی، این مقاله به واسطهی بررسیهای کتابخانهای و به کمک منابع متعدد و مطالعهی اسناد خطی-تاریخی، با روش توصیفی-تحلیلی، سعی در بازتاب هندسه و عدد پنج در نقوش هندسی اسلامی را دارد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مجموعاً حداقل 10 نوع گره دارای آلت پنج ضلعی منتظم وجود دارد. که این آلت به دلیل زوایای کند خود، در هیچ یک از "گرههای تند" حضور ندارد. بر خلاف زوایای کند پنج ضلعی منتظم، شاهد حضور آلت شمسهی تند 10، در دوگره، در کنار پنج ضلعی منتظم میباشیم و در "گره تند و کند گیوه (موریانه)"، آلت شمسهی تند و شمسهی کند، بر خلاف عدم هماهنگی زوایای داخلی، به صورت همزمان در یک زمینه، قرار گرفتهاند.
کلید واژگان
هندسهعدد پنج
پنج ضلعی منتظم
نقوش هندسی
گره
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی معماری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایراندانشیار معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1735-708X2676-7759




