تحول در آموزش معماری در تعامل دوسویه با تاریخ و فناوری
(ندگان)پدیدآور
مهدوی نژاد, محمدجوادیاری, فهیمهپرویزی, قامتدهقانی, صهیبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
معماری به عنوان هنر، همچون علم در بستر تاریخی خود چون یک ارگانیسم زنده دائما در حال تغییر و تحول است و در یک سیر دیالکتیکی قرار دارد. تعامل میان فناوری و تاریخ از موضوعات بسیار مهم در دستیابی به یک معماری کارآمد و پیشرفته در هر عصر و زمانی است، مفهومی که ریشه در آموزههای معماری سنتی ایرانی دارد. آموزش مبتنی بر سیستم استاد ـ شاگردی در دوران گذشته همقدم با روح زمان در هر دوره تاریخی و سبک معماری، عامل ترویج اصول و مبانی معماری آن دوره است. وجود پیچیدگی و تضاد در روند تکامل علم و فناوری و به تبع آن در هنر و سبکهای معماری بر آموزش علمی معماری تأثیرگذار است و این تأثیر و تأثرها همچنان نیز ادامه دارد. شناخت روحیه و فرهنگ علمی در هر دوره و خصوصا در زمان حال و به هنگام کردن دروس معماری مطابق با پیشرفتها و پیچیدگیهای علمی عصر حاضر، عامل پویایی و زنده بودن معماری در کنار سایر علوم است. هدف این پژوهش بررسی آموزش معماری و دگرگونیهای آن در گذر زمان، همچون یک روند علمی است. همچنین برای همگام کردن مسائل آموزش معماری با این روند تلاش میگردد و پیشنهاد میشود در ایران نیز این روند آموزش تعاملی مورد توجه قرار گیرد و سیستم آموزشی معماری با معیارهای آموزشی نوین سازگار شود. روش تحقیق در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی و استفاده از راهکارهای ترکیبی است.
کلید واژگان
تعاملتحول
آموزش معماری
مدارس معماری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee University
سازمان پدید آورنده
دکترای معماری، استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.کارشناس ارشد معماری، دانشگاه تربیت مدرس.
کارشناس ارشد معماری و عضو هیأت علمی دانشگاه رازی.
دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
شاپا
2588-62742588-6037




