بررسی رابطۀ مهارتهای ارتباطی مدیران و سرمایۀ اجتماعی سازمان
(ندگان)پدیدآور
یوسف زاده, سعیدکیاکجوری, داودنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق آن است که ضمن شناسایی مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی سازمان، وضعیت رابطۀ این مؤلفهها و مهارت ارتباطی مدیران را بررسی کند. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش، کارکنان سازمانهای غیرانتفاعی شهرستان نور (243=N) بودند. 85 نفر از جامعه، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. همچنین برای گردآوری اطلاعات درزمینۀ مبانی نظری و شناسایی مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی، از روش مطالعۀ کتابخانهای و مصاحبه با استادان، خبرگان، صاحبنظران و مدیران جامعۀ موردمطالعه استفاده شد. سپس برای جمعآوری اطلاعات برای آزمون فرضیهها، از پرسشنامه استفاده شد. پنج مؤلفه برای سرمایۀ اجتماعی سازمان شناسایی شدند که عبارتاند از: اعتماد متقابل، شبکهها و هنجارهای مشترک، تعاون و همکاری متقابل، انسجام و همبستگی جمعی، همیاری و مشارکت داوطلبانه. نتایج تحقیق نشاندهندۀ آن بود که رابطۀ بین مهارت ارتباطی مدیران و سرمایۀ اجتماعی سازمان، مثبت و معنادار است. بهعلاوه، قویترین رابطه، بین مؤلفۀ اعتماد متقابل با مهارت ارتباطی و ضعیفترین رابطه درخصوص مؤلفۀ شبکهها و هنجارهای مشترک مشاهده شد.
کلید واژگان
اعتمادانسجام
تعاون
مشارکت
هنجار
راهکارهای ارتقاء
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
مربی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نوشهر، نوشهر، ایراناستادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران
شاپا
2423-60712423-608X




