بررسی پاسخ گذرای حرارتی لوله موتور پالس دتونیشن تحت کارکرد متوالی
(ندگان)پدیدآور
ترکمان اسدی, محمد جوادمیرزایی, مجیدنوع مدرک
Textمقاله مستقل
زبان مدرک
فارسیچکیده
به منظور به کارگیری عملیاتی و طولانی مدت موتورهای پالس دتونیش، باید دما در لولههای دتونیشن کنترل شود. ماهیت دتونیشن از یک سو و تکرار سریع فرایندهای مختلف در یک سیکل کارکرد موتور همراه با تغییرات شدید دامنه سرعت، دما و فشار در داخل لوله، محیط حرارتی بسیار متفاوتی را با موتورهای متداول ایجاد میکند که تعیین و کنترل حرارت را دشوار میکند. در این مقاله ابتدا به بررسی فرایندهای مختلف یک سیکل از کارکرد موتور پرداخته و الگویی برای بارگذاری و شرایط مرزی حرارتی ارائه شده است. در ادامه مدلسازی عددی و تحلیلی مطابق فرضیات شرح داده شده ایجاد و پاسخ حرارتی لوله برای سیکلهای پیاپی به دست آمده است. نرخ شدید تغییرات دما در جداره داخلی لوله و زمان بسیار کوتاه انفجار باعث افزایش حساسیت پاسخ به پارامترهای حل میشود که همگرایی پاسخ را تحت تاثیر قرار میدهد. صحت سنجی و دقت سنجی نتایج با مقایسه نتایج تحلیلی و عددی با یکدیگر و در نهایت مقایسه با نتایج تجربی گزارش شده انجام شده است. نتایج به دست آمده ضمن توصیف شرایط دمایی لوله دتونیشن و امکان طراحی کنترل حرارتی آن، برای سایر تحلیلهای مرتبط با موتورهای پالس دتونیشن مانند تحلیل ترموالاستیک و خستگی حرارتی قابل استفاده است.
کلید واژگان
موتور پالس دتونیشنانفجار گازی پیاپی
انتقال حرارت
شرایط مرزی متناوب
انتقال حرارت و جرم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شاهرودShahrood University of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهراندانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
شاپا
2251-94752251-9483




