نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاظمی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorپرویزن, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:10:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:10:15Z
dc.date.available1399-07-09T01:10:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:10:15Z
dc.date.issued2012-09-22en_US
dc.date.issued1391-07-01fa_IR
dc.date.submitted2016-08-03en_US
dc.date.submitted1395-05-13fa_IR
dc.identifier.citationکاظمی, عباس, پرویزن, مرتضی. (1391). دین‏داری و گفتمان تلویزیونی در ایران. مجله جامعه شناسی ایران, 13(3), 25-56.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1901
dc.identifier.urihttp://www.jsi-isa.ir/article_21043.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193577
dc.description.abstractمطالعه و تحقیق در باب شیوه‌ها و چگونگی امکان رمزگشایی از متون رسانه‌ای همواره یکی از مهمترین  دغدغه‎های حوزه مطالعات فرهنگی بوده است. متغیرهایی نظیر طبقه‌ اجتماعی، شغل، میزان درآمد و دسترسی گفتمانی در تحلیل‌ها مورد توجه بوده‌اند اما این متغیرها اگرچه در همه جوامع اهمیت دارند اما بر حسب زمینه‌های اجتماعی می‎توان متغیرهای تعیین کننده دیگری را هم به آن فهرست افزود. در مقاله حاضر ما این پرسش را به آزمون می‌گذاریم که متغیر دین‏داری تا چه اندازه می‌تواند در فهم و برداشت از متون رسانه‌ای تاثیرگذار باشد. به نظر ما شیوه‌های دین‏داری افراد به عنوان متغیر واسط و تاثیرگذار در کنار متغیرهای مهمی چون دسترسی گفتمانی عمل می‌کند. برای آزمون ایده مورد نظر، ابتدا برنامه خبری 21 تلویزیون را بررسی کردیم و سپس خوانش از  این تولیدات خبری را  در سه مصاحبه گروهی مجزا (معلمان، دانشجویان و طلاب) وارسی کرده‌ایم. نتایج نشان داد که شکلی خاص از دین‏داری یعنی دین‏داری رسمی به شدت با شیوه‌های خوانش افراد از متون تلویزیونی رابطه دارد. بنابراین تلویزیون از طریق تولیدات رسانه‌ای، افرادی را با خود هم عقیده می‌سازد که از پیش با آن رویکرد به مسائل نگاه می‏کردند. نقش تلویزیون نقشی تقویت کننده است و از سوی دیگر نتایج نشان داد که در ایران سازوکار رمزگشایی باید با نوع دین‏داری افراد در ارتباط قرار داده شود.fa_IR
dc.format.extent376
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن جامعه شناسی ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Sociological of Associationen_US
dc.relation.ispartofمجله جامعه شناسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Sociologyen_US
dc.subjectبازنمایی تلویزیونیfa_IR
dc.subjectخوانش مرجحfa_IR
dc.subjectرمزگذاری و رمزگشاییfa_IR
dc.subjectدین‏داریfa_IR
dc.subjectگفتمان مسلطfa_IR
dc.subjectدسترسی گفتمانیfa_IR
dc.titleدین‏داری و گفتمان تلویزیونی در ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentهیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد جامعه‏ شناسی دانشگاه کردستانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue3
dc.citation.spage25
dc.citation.epage56


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد