• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطۀ ذهن‌آگاهی و بی‌صداقتی تحصیلی: نقش واسطه‌گری امید تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    بارانی, حمیدفولادچنگ, محبوبهدرخشان, معراج
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.044 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای امید تحصیلی در رابطۀ بین ذهن­آگاهی و بی­صداقتی تحصیلی در گروهی از دانش­آموزان دورۀ متوسطه اول شهرستان داراب بود. مشارکت­کنندگان 295 نفر از دانش‌آموزان بودند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس­های ذهن­آگاهی دروتمن و همکاران، امید تحصیلی پکران و همکاران و بی­صداقتی تحصیلی مک­کاب و تری‌وینو را تکمیل کردند. روایی و پایایی مقیاس­های پژوهش نیز با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده­های توصیفی و ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرم­افزار SPSS نسخه 24 و برای آزمون فرضیه­ و مدل پژوهش از نرم­افزار AMOS نسخه 24 استفاده شد. یافته­ها نشان دادند که مدل پژوهش با داده­های جمع­آوری شده برازش مطلوبی دارد. همچنین، یافته­ها نشان دادند که اثر مستقیم ذهن­آگاهی بر بی­صداقتی تحصیلی معنی‌دار نبود. اما اثر مستقیم ذهن­آگاهی بر امید تحصیلی و اثر مستقیم امید تحصیلی بر بی­صداقتی تحصیلی معنی­دار بود. همچنین، اثر ذهن­آگاهی بر بی­صداقتی تحصیلی با واسطه­گری امید تحصیلی معنی­دار بود. به­طور کلی یافته­های پژوهش حاضر نقش ذهن­آگاهی و امید تحصیلی را در تبیین بی­صداقتی تحصیلی نشان می­دهند. بر اساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که به منظور کاهش بی­صداقتی تحصیلی دانش­آموزان باید به ذهن­آگاهی و امید تحصیلی آنها توجه شود.
    کلید واژگان
    امید تحصیلی
    بی‌صداقتی تحصیلی
    ذهن‌آگاهی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز
    دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2020.35145.2991
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5564.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193352

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب