رابطۀ ذهنآگاهی و بیصداقتی تحصیلی: نقش واسطهگری امید تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
بارانی, حمیدفولادچنگ, محبوبهدرخشان, معراجنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای امید تحصیلی در رابطۀ بین ذهنآگاهی و بیصداقتی تحصیلی در گروهی از دانشآموزان دورۀ متوسطه اول شهرستان داراب بود. مشارکتکنندگان 295 نفر از دانشآموزان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و مقیاسهای ذهنآگاهی دروتمن و همکاران، امید تحصیلی پکران و همکاران و بیصداقتی تحصیلی مککاب و تریوینو را تکمیل کردند. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش نیز با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادههای توصیفی و ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرمافزار SPSS نسخه 24 و برای آزمون فرضیه و مدل پژوهش از نرمافزار AMOS نسخه 24 استفاده شد. یافتهها نشان دادند که مدل پژوهش با دادههای جمعآوری شده برازش مطلوبی دارد. همچنین، یافتهها نشان دادند که اثر مستقیم ذهنآگاهی بر بیصداقتی تحصیلی معنیدار نبود. اما اثر مستقیم ذهنآگاهی بر امید تحصیلی و اثر مستقیم امید تحصیلی بر بیصداقتی تحصیلی معنیدار بود. همچنین، اثر ذهنآگاهی بر بیصداقتی تحصیلی با واسطهگری امید تحصیلی معنیدار بود. بهطور کلی یافتههای پژوهش حاضر نقش ذهنآگاهی و امید تحصیلی را در تبیین بیصداقتی تحصیلی نشان میدهند. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که به منظور کاهش بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان باید به ذهنآگاهی و امید تحصیلی آنها توجه شود.
کلید واژگان
امید تحصیلیبیصداقتی تحصیلی
ذهنآگاهی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیرازدانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز




