اعتبارسنجی مؤلفههای انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
قلمکاری, مهاننوریان, محمدمسعودی ندوشن, عصمتنوروزی, داریوشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر اعتبارسنجی مؤلفههای انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی است. بدین منظور از مؤلفههای شناسایی شده، پرسشنامهای محقق ساخته استخراج و در بین 382 دانشجوی دکتری که بر اساس نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند توزیع گردید. پس از تأیید روایی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به وسیلة آلفای کرونباخ، پرسشنامه تأیید و نتایج آن بر اساس آزمون تحلیل عاملی تأییدی به وسیلة نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد که مؤلفههای انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی با 31 مقولة اصلی و 7 درون مایه (رعایت حال و شأن دانشجو و ایجاد شأن اجتماعی، خدمات، امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی، کمک به اشتغال، حمایتهای مالی، حمایتهای علمی، بهبود زندگی فردی و اجتماعی و مدیریت کارآمد) از اعتبار کافی برخوردار است. همچنین، بیشترین سهم در تبیین انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی متعلق به درونمایة خدمات، امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی، و کمترین سهم متعلق به بهبود زندگی فردی و اجتماعی و نیز رعایت حال و شأن اجتماعی دانشجو است. این مطالعه نشان داد انتظارات دانشجویان ترکیبی از ابعاد گوناگون است. لذا میتوان با در نظر گرفتن ابعاد چندگانۀ انتظارات دانشجویان به صورت همزمان، با دستیابی به این انتظارات، زمینة افزایش رضایت دانشجویان را فراهم کرد.
کلید واژگان
آموزش عالیانتظارات دانشجویان
اعتبارسنجی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایراندانشیار رشته برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
استادیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
دانشیار رشتۀ تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران




