• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اعتبارسنجی مؤلفه‌های انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی

    (ندگان)پدیدآور
    قلمکاری, مهاننوریان, محمدمسعودی ندوشن, عصمتنوروزی, داریوش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.392 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر اعتبارسنجی مؤلفه‌های انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی است. بدین منظور از مؤلفه‌های شناسایی شده، پرسش­نامه‌ای محقق ساخته استخراج و در بین 382 دانشجوی دکتری که بر اساس نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند توزیع گردید. پس از تأیید روایی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به وسیلة آلفای کرونباخ، پرسش­نامه تأیید و نتایج آن بر اساس آزمون تحلیل عاملی تأییدی به وسیلة نرم‌افزار AMOS تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد که مؤلفه‌های انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی با 31 مقولة اصلی و 7 درون مایه (رعایت حال و شأن دانشجو و ایجاد شأن اجتماعی، خدمات، امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی، کمک به اشتغال، حمایت‌های مالی، حمایت‌های علمی، بهبود زندگی فردی و اجتماعی و مدیریت کارآمد) از اعتبار کافی برخوردار است. همچنین، بیشترین سهم در تبیین انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی متعلق به درون­مایة خدمات، امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی، و کمترین سهم متعلق به بهبود زندگی فردی و اجتماعی و نیز رعایت حال و شأن اجتماعی دانشجو است. این مطالعه نشان داد انتظارات دانشجویان ترکیبی از ابعاد گوناگون است. لذا می‌توان با در نظر گرفتن ابعاد چندگانۀ­ انتظارات دانشجویان به صورت هم‌زمان، با دستیابی به این انتظارات، زمینة افزایش رضایت دانشجویان را فراهم کرد.
    کلید واژگان
    آموزش عالی
    انتظارات دانشجویان
    اعتبارسنجی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
    دانشیار رشته برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
    استادیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
    دانشیار رشتۀ تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2020.34316.2928
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5545.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193351

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب