| dc.contributor.author | صدوقی, مجید | fa_IR |
| dc.contributor.author | تمنایی فر, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | ناصری, جمیله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:09:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:09:29Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:09:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:09:29Z | |
| dc.date.issued | 2017-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-09-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-06-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صدوقی, مجید, تمنایی فر, محمدرضا, ناصری, جمیله. (1396). رابطهی تابآوری، امیدواری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(1), 50-67. doi: 10.22099/jsli.2017.4169 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-5075 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2017.4169 | |
| dc.identifier.uri | http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4169.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193305 | |
| dc.description.abstract | زندگی تحصیلی یکی از مهمترین ابعاد زندگی اشخاص و جوامع است. موفقیت و رضایت از تحصیل نشاندهندهی پیشرفت و هدفمند بودن آن جامعه میباشد. در این میان یکی از عواملی که به شکل منفی بر عملکرد تحصیلی فراگیران اثرگذار بوده و اخیراً مطالعاتی را در مدارس و دانشگاهها به خود اختصاص داده است فرسودگی تحصیلی میباشد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین امیدواری، تابآوری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه کاشان انجام گرفت. برای این منظور، از بین کلیهی دانشکدههای دانشگاه کاشان، سه دانشکدهی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و از بین این سه دانشکده تعداد 300 نفر به مقیاسهای امیدواری اسنایدر، تابآوری کانرو و دیوید، هوش هیجانی شوت و مقیاس فرسودگی تحصیلی برسو پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای امید، تابآوری و هوش هیجانی پیشبینیکنندهی منفی فرسودگی تحصیلی میباشند. علاوه بر این، یافتهها حکایت از آن داشت که امید در مقایسه با هوش هیجانی و تابآوری متغیر پیشبینیکنندهی قویتری است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت، ارتقای سطح امید و تابآوری و همچنین آموزش دانشجویان و برنامهریزیهای دراز مدت جهت افزایش هوش هیجانی، در کاهش فرسودگی تحصیلی نقش تعیینکننده خواهد داشت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1203 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات آموزش و یادگیری | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2017.4169 | |
| dc.subject | تابآوری | fa_IR |
| dc.subject | امیدواری | fa_IR |
| dc.subject | هوش هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | فرسودگی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری | fa_IR |
| dc.title | رابطهی تابآوری، امیدواری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار روانشناسی دانشگاه کاشان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار روانشناسی دانشگاه کاشان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه کاشان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 50 | |
| dc.citation.epage | 67 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-6439-6513 | |