نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفصیحی, حبیب الهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:06:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:06:45Z
dc.date.available1399-07-09T01:06:45Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:06:45Z
dc.date.issued2019-10-23en_US
dc.date.issued1398-08-01fa_IR
dc.date.submitted2018-04-22en_US
dc.date.submitted1397-02-02fa_IR
dc.identifier.citationفصیحی, حبیب اله. (1398). ارزیابی و تحلیل قابلیت‌های پیاده‌روی ورزشی (مورد مطالعه: منطقه 20 شهرداری تهران). مدیریت و توسعه ورزش, 8(3), 72-85. doi: 10.22124/jsmd.2019.3786fa_IR
dc.identifier.issn2322-4800
dc.identifier.issn2538-5348
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22124/jsmd.2019.3786
dc.identifier.urihttps://jsmd.guilan.ac.ir/article_3786.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/192352
dc.description.abstractهدف: ارزیابی وضعیت معابر شهری منطقه 20 شهرداری تهران از نظر قابلیت­ انجام سفرهای پیاده و پیاده­روی ورزشی روش‌شناسی: داده های مورد استفاده به روش میدانی مشاهده­ای از تمامی معابری که عنوان خیابان یا بلوار داشته اند گردآوری شده­اند. در این خصوص، 24 سنجه در نظر گرفته شده و هر سنجه برای هرکدام از معابر توسط دو گروه مشاهده­گر به طور جداگانه از صفر تا 10 ارزش گذاری شده­اند و میانگین رقم، در محاسبات منظور گردیده است. سپس با استفاده از روش AHP برای هر سنجه ضریب اهمیتی به صورت نسبتی از عدد 1 تعریف شده و رقم سنجه در آن ضرب شده است. وضعیت هر محله از نظر قابلیت پیاده روی، به صورت درصدی از حالت استاندارد و مطلوب محاسبه شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها: شاخص قابلیت پیاده روی در کل منطقه 76/45 درصد به­دست آمده که می رساند معابر و خیابان ها به لحاظ سنجه های مورد بررسی، قابلیت های ضعیفی برای پیاده روی دارند. در این منطقه، محلات تازه احداث شده شرایط بهتری نسبت به وضعیت میانگین منطقه داشته اند، هرچند وضعیت در این محلات نیز چنان که باید مطلوب نبوده و در بهترین حالت، محله حمزه­آباد تنها  47/57 درصد از شرایط مطلوب را دارا بوده است. محلاتی که طی سه تا پنج دهة قبل بدون برنامه­ریزی و با معاملات غیررسمی و قطعه بندی ها و گذربندی های خودخواسته شکل گرفته اند، پایین ترین قابلیت پیاده روی را به خود اختصاص داده اند. پایین ترین میزان مربوط به  محله شهادت است که در حدود سه دهة قبل مخصوصا با اسکان معاودین عراقی شکل گرفته و رقم31/36 درصد در شاخص مربوط را به خود اختصاص داده است. نتیجه‌گیری: معابر منطقه 20 شهرداری تهران در مجموع برای پیاده­روی و انجام سفرهای پیاده جذاب نبوده و از  شرایط مناسبی برخوردار نیستند. اصلاح، تسطیح، تعریض و ایمن­سازی پیاده­روها مهم­ترین اقداماتی است که خواهد توانست در تشویق سفرهای پیاده مؤثر افتد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه گیلانfa_IR
dc.publisherUniversity of Guilanen_US
dc.relation.ispartofمدیریت و توسعه ورزشfa_IR
dc.relation.ispartofSport Management and Developmenten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22124/jsmd.2019.3786
dc.subjectپیاده­رویfa_IR
dc.subjectمعابر شهریfa_IR
dc.subjectارزیابیfa_IR
dc.subjectمنطقه 20 تهرانfa_IR
dc.titleارزیابی و تحلیل قابلیت‌های پیاده‌روی ورزشی (مورد مطالعه: منطقه 20 شهرداری تهران)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده علوم جغرافیایی و عضو هیات علمی دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی تهرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue3
dc.citation.spage72
dc.citation.epage85


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد