تأثیر سن و کانون توجه تکلیف فراقامتی بر تعادل
(ندگان)پدیدآور
نادری راد, نسترنطهماسبی, شهزادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: تعادل و تکالیف فراقامتی از قابلیتهای مهم در زندگی عادی و فعّالیّتهای ورزشی کودکان است که همواره اهمّیّت کانون توجه در آن مورد بحث است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کانون توجه تکلیف فراقامتی بر تعادل در دختران 4 تا 6 ساله و 9 تا 11 ساله بود.روششناسی: در این پژوهش 90 دختر شرکت داشتند که به صورت تصادفی، به سه گروه توجه بیرونی، درونی و کنترل تقسیم شدند. از آزمودنیها خواسته شد که با استفاده از دستورالعملهای ارائه شده روی تکلیف فرا قامتی تعادل خود را حفظ کنند. دستورالعملها در ارتباط با توجه به میلهای که به صورت افقی در دست داشتند (توجه بیرونی)، توجه به دستهای خود (توجه درونی)، و بدون دستورالعمل (کنترل)، بودند.یافتهها: نتایج نشان داد که در هر دو ردۀ سنی، توجه بیرونی تکلیف فراقامتی منجر به یادگیری معنادار تعادل گردید. نتیجهگیری: این یافتهها از بکارگیری دستورالعمل توجه بیرونی به عنوان راهبردی کارآمد در بهبود یادگیری کودکان حمایت می-کند.
کلید واژگان
تکلیف فراقامتیکانون توجه
کودک
تعادل
رفتار حرکتی
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
5397-20082538-4309




